Jeśli chodzi o pojazdy rozpoznawcze inne niż na podwoziu transportera Rosomak, należy wymienić programy pk. Kleszcz i Wirus IV, dostawy pojazdów aeromobilnych o wysokiej mobilności AERO wraz z przyczepami oraz modernizację bojowych wozów rozpoznawczych BWR-1.
Pierwszym jest pozyskanie lekkich opancerzonych transporterów rozpoznawczych (LOTR) kryptonim Kleszcz. Pojazd jest opracowywany od grudnia 2013 roku, jako praca rozwojowa, przez AMZ-Kutno Sp. z o.o. Zbudowano dwa prototypy pojazdu kołowego LOTR, z których wariant z docelowym wyposażeniem rozpoczął w ub. roku cykl badań kwalifikacyjnych. Zakończenie pracy rozwojowej kryptonim Kleszcz było planowane w br. Jeszcze przed zakończeniem tego projektu, w grudniu 2020 roku IU rozpoczął fazę analityczno–koncepcyjną w sprawie pojazdu rozpoznania skażeń na podwoziu LOTR. Do prowadzonego dialogu technicznego zgłosiło się kilkanaście podmiotów. Projekt jest na relatywnie wczesnym etapie.
IU i konsorcjum Polskiego Holdingu Obronnego Sp. z o.o. oraz Concept Sp. z o.o. podpisano jeszcze we wrześniu 2017 roku. Żmija bazuje na opracowanym przez spółkę Concept Lekkim Pojeździe Uderzeniowym (LPU) o nazwie Wirus IV. W latach 2018–2019 trwały prace nad dostosowaniem pierwotnej wersji LPU Wirus IV do wymagań zamawiającego, w ub. roku zaprezentowano prototyp docelowego wariantu wozu Żmija. W tym wypadku nastąpi prawdopodobnie przesunięcie terminów dostaw zakontraktowanych pojazdów LPU na lata 2021–2023.
W 2021 roku trwały także dostawy nowych pojazdów aeromobilnych o wysokiej mobilności wraz z przyczepami (AERO). Umowę na ich zakup pomiędzy IU a konsorcjum Kafar Bartłomiej Sztukiert, Hibneryt Sp. z o.o. Sp.K., Auto Podlasie Sp. z o.o. z Auto Special Sp. z o.o. Modlniczka Oddział Sobiesław Zasada Warszawa podpisano w grudniu 2018 roku. Obejmuje dostawę w latach 2019–2022 łącznie 80 pojazdów i 160 przyczep w ramach jednego zamówienia.
W ub. roku do odbiorcy miało trafić pięć zmodernizowanych bojowych wozów rozpoznawczych BWR-1, w tym jeden BWR-1D i cztery BWR-1S. Modernizacja jest realizowana na mocy umowy IU z Wojskowymi Zakładami Motoryzacyjnymi z kwietnia 2021 roku na prace przy 18 pojazdach rodziny BWR-1 (wcześniejsza umowa z 2017 roku na modernizację trzech BWR-1D i dwóch BWR-1S została wykonana).