

6 marca zostało podpisane porozumienie (Memorandum of Understanding) pomiędzy firmami lotniczymi Baykar Technologies i Leonardo w sprawie wspólnego rozwoju systemów bezzałogowych. Obie firmy postanowiły wykorzystać uzupełniające się aspekty prowadzonych przez siebie działalności produkcyjnej, aby uzyskać efekt synergii w rozwoju bezzałogowców.
W związku z tym postanowiono utworzyć we Włoszech wspólną spółkę typu joint venture, której celem będzie projektowanie, rozwój, produkcja i serwisowanie bezzałogowych systemów powietrznych. Do wspólnego przedsięwzięcia Baykar zamierza wnieść wkład w postaci dojrzałych i sprawdzonych w walce platform bezzałogowych różnych klas, a Leonardo chce się podzielić swoim doświadczeniem w zakresie projektowania i budowy specjalistycznego wyposażenia, sensorów oraz systemów misji, a także certyfikacji konstrukcji lotniczych zgodnie z normami europejskimi.
W trakcie zorganizowanej z tej okazji konferencji prasowej przedstawiciele obu firm wyjaśnili, że pierwszymi planowanymi krokami jest integracja systemów i wyposażenia zadaniowego firmy Leonardo z bezzałogowcami produkowanymi przez Baykara ze szczególnym naciskiem na Akinci. Omawiana była także kwestia wspólnej budowy amunicji krążącej dalekiego zasięgu, której atutem byłby niski koszt nabycia. Selçuk Bayraktar wspomniał również, że jego firma może zaproponować swój odrzutowy bezzałogowiec bojowy Kizilelma w roli tzw. lojalnego skrzydłowego w ramach włosko-brytyjsko-japońskiego programu samolotu bojowego nowej generacji GCAP, w którym Leonardo bierze udział jako przedstawiciel przemysłowy.

Przedstawiciele Leonardo podczas wizyty w zakładach Baykara. W tle bezzałogowy samolot bojowy Kizilelma.
Obie firmy przewidują się, że w ciągu najbliższych 10 lat europejski rynek, obejmujący bezzałogowe samoloty bojowe, uzbrojone drony obserwacyjne i drony uderzeniowe dalekiego zasięgu, osiągnie wartość 100 miliardów dolarów. Dzięki właśnie zawartemu porozumieniu Leonardo i Baykar zamierzają wspólnie dążyć do przejęcia znacznej części tego rynku, a także razem poszukiwać nabywców na swój sprzęt poza Europą. Dodatkowym atutem na być wykorzystanie komplementarnych zdolności w sektorze kosmicznym, co może się okazać przydatne np. do komunikacji z dronami na duże odległości.

Pierwszymi rezultatami włosko-tureckiej współpracy będzie integracja systemów i wyposażenia zadaniowego firmy Leonardo z bezzałogowcami produkowanymi przez Baykara
Po stronie Leonardo zakładami zaangażowanymi w działalność spółki joint venture będą: specjalistyczne centrum rozwoju bezzałogowców w Ronchi dei Legionari; centra produkcji i rozwoju zintegrowanych technologii wielodomenowych w Torino i Roma Tiburtina; oraz pracujący nad rozwiązaniami dla sektora kosmicznego zakład w Nerviano. Baykar natomiast zamierza wykorzystać położone na terenie Włoch zakłady, które należą do wykupionego przez siebie niedawno przedsiębiorstwa lotniczego Piaggio Aerospace.