• Niedziela, 6 października 2024
X

LPR zakończyło eksploatację samolotu Piaggio P.180

Dziś (23 maja) swój ostatni lot w barwach Lotniczego Pogotowia Ratunkowego wykonał samolot Piaggio P.180 Avanti o znakach rejestracyjnych SP-MXH. Po 20 latach służby maszyna odchodzi na zasłużoną emeryturę.

Samolot Piaggio był wykorzystywany w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym przez Samolotowy Zespół Transportowy. Realizowano nim następujące zadania:

  • transport pacjentów wymagających opieki medycznej pomiędzy szpitalami;
  • lotniczy transport medyczny spoza granic kraju, w tym transport do Polski ofiar wypadków lub nagłych zachorowań, do których doszło z udziałem naszych obywateli;
  • lotniczy transport medyczny poza granice kraju, np. na specjalistyczne leczenie.

Samolot w trakcie swej służby gościł na wielu lotniskach cywilnych i wojskowych. Nalot samolotu wynosi 6353 godziny, maszyna ma za sobą 9743 lądowania. Samolot realizując swoje zadania wykonał ponad 5000 misji i przeleciał ponad 3 miliony kilometrów. Na jego pokładzie przetransportowano 4000 pacjentów.

Piaggio P.180 są regularnie wykorzystywane do transportu medycznego polskich obywateli spoza granic naszego kraju.

Najdłuższą misję (biorąc pod uwagę odcinek dolotowy do pacjenta, transport do szpitala i powrót do bazy) wykonano z lotniska Szczecin-Goleniów. Odcinek transportowy z pacjentem w tej misji odbywał się z Lizbony do Gdańska. Łącznie samolot przeleciał wówczas 5411 km. Jedną z dłuższych misji był również transport pacjenta z Tunezji. Odcinek transportowy z pacjentem w tej misji odbywał się z Tunisu do Katowic. Łącznie misja miała 4015 km. Sporym wyzwaniem były loty z noworodkami m.in. transporty do i z Londynu, loty podczas pandemii oraz loty z specjalistycznym sprzętem medycznym.

Dziś samolot został przebazowany z lotniska Warszawa-Okęcie na lotnisko Warszawa-Babice. Będzie tam hangarowany w oczekiwaniu na decyzję o jego dalszym losie. Wyprodukowana w 2004 roku maszyna jest oferowana na sprzedaż w cenie około 4 mln zł.

Drugi z samolotów P.180 (SP-MXI) jest wciąż aktywny mimo podobnego wieku. Maszynę te pozyskano dla LPR w 2007 roku.

W Samolotowym Zespole Transportowym LPR obecnie wykorzystywane są trzy samoloty: dwa odrzutowe Learjety 75 Liberty i jeszcze jeden turbośmigłowy Piaggio P.180 Avanti (SP-MXI). Rocznie załogi realizują nimi około 400-500 misji.

 

[Tekst na podstawie informacji prasowej LPR]

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X