

Należący do USAF nowy śmigłowiec MH-139 Grey Wolf wykonał 28 stycznia 2025 roku swoje pierwsze zadanie, które polegało na zabezpieczeniu prawdziwej operacji transportowej powiązanej amerykańskimi siłami jądrowymi. Lot odbył się ramach prowadzonej kampanii wstępnych testów operacyjnych.
Lot, przeprowadzony przez 550. Eskadrę Śmigłowców z bazy sił powietrznych Malmstrom, wykazał zdolność śmigłowca do konwojowania międzykontynentalnych pocisków balistycznych, które były transportowane drogą lądową. Podczas pierwszego testu operacyjnego w rzeczywistych warunkach MH-139 wykonał lot nad konwojem należącym do 341. Skrzydła Rakietowego.

Start mieszanej formacji dwóch MH-139 i dwóch UN-1N, w celu ochrony transportu pocisków międzykontynentalnych.
Sukces tej misji stanowi znaczący krok w kierunku osiągnięcia przez MH-139 pełnej zdolności operacyjnej. Był to pierwszy z 37 zaplanowanych lotów ewaluacyjnych, których celem jest pełne włączenie MH-139 do rutynowych operacji ochrony konwojów z bronią jądrową. W trakcie tych lotów między innymi testowana jest komunikacja między zespołem powietrznym i konwojem naziemnym.
Ponadto oceniana będzie również zdolność MH-139 do szybkiego wyładowania i podejmowania zespołu Taktycznych Sił Reagowania, który przewożony jest na pokładzie śmigłowca. Na razie przećwiczono scenariusz odbicia przez zespół lotniczy bazy z wyrzutniami pocisków międzykontynentalnych z rąk przeciwnika. Zmierzono przykładowo czas dolotu na miejsce zdarzenia śmigłowców z komandosami dyżurującymi na ziemi. Jednak MH-139 musi być również zdolny do interwencji w przypadku ataku na eskortowany konwój i ten scenariusz także należy przećwiczyć.

Konwój wojskowy, którego centralnym elementem jest ciężarówka do przewozu głowic jądrowych, które wymagają okresowych inspekcji w specjalnych zakładach.
W porównaniu z przestarzałym UH-1N, którego ma zastąpić MH-139 Grey Wolf, nowa maszyna może nie tylko przewozić dwa razy więcej żołnierzy, ale także lata 1,5 razy szybciej i ma znacznie dłuższy czas przebywania w powietrzu. W związku ze zwiększonymi możliwościami w niemal każdym aspekcie trzeba opracować nowe procedury działania, co zasadniczo zmienia sposób, w jaki realizowana jest ochrona sił jądrowych.
Faza testów operacyjnych ma potrwać do czerwca 2025 roku. W tym okresie będą prowadzone wszechstronne próby współdziałania MH-139 ze wszystkimi trzema skrzydłami strategicznych sił rakietowych. Każda z tych jednostek ma nieco inną specyfikę działania z uwagi na różnorodność ukształtowania teremu wokół pól startowych czy długość tras do konwojowania. Dlatego konieczne jest przeanalizowanie skuteczność śmigłowca do osłony transportów i miejsc wystrzeliwania broni jądrowej we wszystkich scenariuszach.
MH-139 Gray Wolf
Boeing MH-139 Gray Wolf to wojskowy śmigłowiec wielozadaniowy, oparty na komercyjnym wiropłacie AW139 firmy Leonardo, który został dostosowany do specyficznych wymagań USAF. Dzięki wprowadzonym modyfikacjom śmigłowiec będzie mógł wykonywać zadania z zakresu ochrony miejsc stacjonowania międzykontynentalnych pocisków balistycznych w całym kraju oraz transportu najważniejszych urzędników i dowódców sił zbrojnych USA. Zgodnie z ramowym kontraktem z września 2018 roku USAF spodziewają się otrzymać ogółem 84 nowe śmigłowce.
W zespole współpracującym przy dostawach Boeing pełni rolę głównego wykonawcy. Amerykański koncern odpowiada za zakup i instalację na MH-139 wymaganego przez USAF wyposażenia wojskowego (między innymi samouszczelniających się zbiorników paliwa, opancerzenia, systemów nawigacyjnych, środków łączności i samoobrony) oraz serwis posprzedażny. Tymczasem włoskie Leonardo jest producentem i dostawcą bazowej platformy powietrznej, której linia montażu końcowego mieści się w Filadelfii na terenie USA. Zakład ten produkował już wcześniej AW139 na amerykański rynek cywilny.