Zakup nowoczesnego BWP jest kluczowy w modernizacji wojsk zmechanizowanych. Oto skrót najnowszych informacji dotyczących rozwoju gąsienicowych wozów bojowych.
W lutym br. podpisano umowę ramową pomiędzy Agencją Uzbrojenia a Hutą Stalowa Wola i Polską Grupą Zbrojeniową dotyczącą dostaw 1014 nowych pływających bojowych wozów piechoty (NPBWP) Borsuk oraz 341 pojazdów na bazie uniwersalnej platformy gąsienicowej, czyli odmian Borsuka z wyposażeniem specjalistycznym. NPBWP Borsuk został opracowywany w latach 2014–2023 w ramach prazy rozwojowej przez konsorcjum w składzie: Huta Stalowa Wola S.A. (lider), Akademia Sztuki Wojennej, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych Sp. z o.o., Politechnika Warszawska, Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej, Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A., Wojskowe Zakłady Inżynieryjne S.A. (obecnie HSW o/Dęblin) i Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A.
W ramach przyszłych umów wykonawczych dostarczane będą Borsuki z wieżą ZSSW-30 opracowaną przez konsorcjum Huty Stalowa Wola, Grupy WB S.A (WB Electronics S.A., Arex Sp. z o.o.), PCO S.A., Wojskowej Akademii Technicznej, Wojskowych Zakładów Elektronicznych, które w wersji dla tych bojowych wozów piechoty, dostosowanej do przetwarzania informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone”. NPBWP Borsuk w docelowym ukompletowaniu zakończył już badania kwalifikacyjne z wynikiem pozytywnym z uwagami i testy otoczeniu systemowym. Według dostępnych informacji obecnie trwają negocjacje w sprawie pierwszej umowy wykonawczej, które powinna opiewać na ok. 150 Borsuków w wersji bojowego wozu piechoty. W ramach umów wykonawczych mają być również zamawiane pojazdy specjalistyczne, które zostaną opracowane na bazie uniwersalnej platformy gąsienicowej: transportery rozpoznawcze Żuk, wozy dowodzenia Oset, wozy zabezpieczenia technicznego Gekon, pojazdy rozpoznania skażeń Ares i wozy ewakuacji medycznej Gotem.
Konieczność wzmocnienia Sił Zbrojnych RP wynikająca ze zwiększonego zagrożenia ze strony Rosji doprowadziło do zasadniczej zmiany podejścia do pozyskania tzw. ciężkiego niepływającego bojowego wozu piechoty. W 2021 roku podjęto decyzję o wprowadzeniu na wyposażenie Sił Zbrojnych RP – równolegle z Borsukiem – niepływającego „ciężkiego” bwp o nieco odmiennej konstrukcji i co za tym idzie usytuowaniu w strukturach związków taktycznych, co ma prowadzić do dalszego zwiększenia zdolności operacyjnych polskich sił pancernych i zmechanizowanych. „Ciężki” bwp (CBWP) ma być wprowadzany w pierwszej kolejności do jednostek użytkujących w batalionach czołgów wozy rodziny M1 Abrams. Łączne zapotrzebowanie na tego rodzaju pojazd jest szacowane na 700 sztuk, w wersjach bojowej i specjalistycznych.
W lutym 2023 roku, Rada Modernizacji Technicznej, organ doradczy MON, zatwierdziła potrzebę wdrożenia takiego pojazdu, a w sierpniu Agencja Uzbrojenia podpisała z Polską Grupą Zbrojeniową jako liderem konsorcjum umowę ramową na budowę i dostawę partii CBWP. Głównym wykonawcą pojazdu w ramach konsorcjum jest Huta Stalowa Wola. Z kolei moduł wieżowy ma być rozwojową wersją modelu ZSSW-30 z wyższym poziomem ochrony balistycznej, która ma być opracowana przez konsorcjum w składzie m.in. Huta Stalowa Wola oraz Grupa WB. Według dostępnych informacji w najbliższym czasie ma być podpisana umowa wykonawcza na wykonanie czterech pojazdów prototypowych CBWP – w trybie zakupu z dostosowaniem.