W segmencie nowych jednostek wsparcia i pomocniczych oraz nowych autonomicznych systemów bezzałogowych dla Marynarki Wojennej RP należy odnotować kilka nowych informacji.
Dwa polskie okręty rozpoznawcze, ORP Hydrograf i ORP Nawigator, mimo modernizacji mają już za sobą prawie 50 lat służby, wchodziły bowiem do linii w latach 1975-1976 i możliwości ich dalszej eksploatacji z każdym rokiem będą coraz bardziej ograniczone. W związku z tym, w styczniu 2016 roku Inspektorat Uzbrojenia uruchomił postępowanie w zakresie pozyskania dwóch nowych okrętów rozpoznawczych kryptonim Delfin. W sierpniu tego samego roku ogłoszono rozpoczęcie dialogu technicznego dla wykonawców zainteresowanych dostawą okrętów rozpoznawczych dla naszej floty. W latach 2016-2022 prowadzono dalsze analizy dotyczące proponowanego sposobu pozyskania jednostek.
Ostatecznie w listopadzie 2022 roku Agencja Uzbrojenia zawarła umowę z firmą Saab na zaprojektowanie, budowę i wsparcie techniczne dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego dla Marynarki Wojennej. Szwedzki Saab będzie głównym wykonawcą, odpowiedzialnym za zaprojektowanie i wyposażenie okrętów w systemy zadaniowe oraz montaż ostateczny jednostki. Z kolei kadłuby obu jednostek zostaną wybudowane przez polską stocznię Remontowa Shipbuilding, która jest w tym zakresie podwykonawcą Saaba. Projekt polskich okrętów bazuje na zbudowanej dla szwedzkiej marynarki jednostce Artemis, o wyporności ok. 2200 ton, z kadłubem o długości 74 m, szerokości 14 m, ponieważ autorem obu projektów – dla szwedzkiej i polskiej floty – jest biuro projektowe MMC Ship Design & Marine Consulting Sp. z o.o.
Rozpoczęcie budowy pierwszego polskiego Delfina, czyli okrętu projektu 107, nazwanego ORP Jerzy Różycki, nastąpiło w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding w kwietniu 2023 roku, a położenie stępki w lipcu. Z kolei rozpoczęcie palenia blach drugiej jednostki, ORP Henryk Zygalski, nastąpiło w listopadzie 2023 roku, a stępka została położona w styczniu br. Polska stocznia ma zbudować zdolne do pływania platformy okrętowe oraz przeprowadzić ich testy w tym próby stoczniowe na uwięzi oraz próby morskie. Następnie jednostki zostaną wyposażone w systemy zadaniowe, w tym rozpoznawcze, przez firmę Saab oraz jej podwykonawców. Pierwszy okręt ma wejść do służby 48 miesięcy od końca 2022 roku, a drugi 54 miesiące od tego terminu, co oznacza, że oba polskie Delfiny mają być w służbie do połowy 2027 roku.
W toku znajduje się także projekt pozyskania nowego okrętu hydrograficznego kr. Hydrograf. Program pod tym kryptonimem został rozpoczęty jeszcze w lipcu 2018 roku przez Inspektorat Uzbrojenia, który kilka tygodni później rozpoczął dialog techniczny dotyczący budowy dwóch okrętów do wykonywania pomiarów hydrograficznych, oceanograficznych i meteorologicznych dla zaspokojenia potrzeb Marynarki Wojennej oraz sił sojuszniczych. Planowany termin przeprowadzenia formalnej procedury dialogu określono na wrzesień 2018 roku – styczeń 2019 roku, lecz uległ on wydłużeniu. W ramach dialogu technicznego zostały oszacowane koszty pozyskania, eksploatacji nowych jednostek, dodatkowo analizie zostały poddane kwestie związane z harmonogramem dostaw, warunki odbioru okrętów, zabezpieczenie logistyczne i konieczne szkolenia.
Analizy w sprawie zakupu okrętów zostały zakończone w ub. roku a w czerwcu 2024 roku Agencja Uzbrojenia opublikowała informację o zamiarze przeprowadzenia wstępnych konsultacji rynkowych dotyczących nowego okrętu hydrograficznego dla Marynarki Wojennej kryptonim Hydrograf. W nowej procedurze chodzi o budowę tylko jednej jednostki, która będzie realizowała zadania głównie na Morzu Bałtyckim i Północnym. Opublikowano wówczas część minimalnych wymagań taktycznych, technicznych i funkcjonalnych, jakie powinien spełniać nowy okręt. Po zakończeniu procedury wstępnych konsultacji rynkowych przewidywane jest uruchomienie procedury pozyskania (zakupu) jednostki w przyszłym roku. Nowy okręt hydrograficzny zastąpić ma dwie jednostki hydrograficzne projektu 874, czyli ORP Heweliusz i ORP Arctowski.
Poza tym, według dostępnych danych bazujących na jawnych informacjach pochodzących z Agencji Uzbrojenia, Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych – Inspektorat Marynarki Wojennej w planach modernizacji morskiego rodzaju naszych sił zbrojnych do 2035 roku znajduje się pozyskanie:
okrętu ratowniczego kr. Ratownik – jedna jednostka przeznaczona do zadań poszukiwawczo-ratowniczych, w tym ratowania załóg okrętów podwodnych;
zbiornikowców paliwowych kr. Supply – dwie jednostki przeznaczone do transportu i zaopatrzenia innych jednostek w paliwa płynne;
okrętu wsparcia logistycznego kr. Bałtyk – jedna jednostka przeznaczona do zaopatrzenia okrętów w morzu w paliwa i inne zapasy płynne oraz ładunki stałe;
małych jednostek transportowych i holowniczych kr. Transhol – dziewięć jednostek przeznaczonych do wykonywania przewozów ludzi i ładunków oraz prac holowniczych w rejonach portów oraz na redach;
stacji demagnetyzacyjnych kr. Magneto – dwie jednostki przeznaczone do prowadzenia zabiegów niwelowania pola magnetycznego innych okrętów;
barki ekologiczna kr. Ekotank – jedna jednostka przeznaczona do tankowania jednostek pływających i odbierania zanieczyszczeń oraz oczyszczania wód w porta h i na redach;
bezzagłowców do niszczenia min kr. Kijanka – cztery systemy bezzałogowych pojazdów przeznaczonych do poszukiwania i niszczenia w toni wodnej min morskich i innych ładunków niebezpiecznych.
Natomiast jeśli chodzi o projekty przewidziane do realizacji po 2035 roku, a dotyczące Marynarki Wojennej przewiduje się pozyskanie:
systemu ochrony sił morskich kr. Ostryga – dwa systemy bezzałogowców przeznaczonych do monitorowania i ochrony zespołów sił morskich przed zagrożeniami nawodnymi i w toni morskiej;
okrętu wsparcia działań połączonych kr. Marlin – jeden okręt przeznaczony do kompleksowego wsparcia zespołów sił okrętowych w morzu w oddaleniu od baz narodowych lub sojuszniczych.