• Sobota, 14 września 2024
X

Modernizacja Wojska Polskiego 2024 – wymiana floty śmigłowców

Lotnictwo śmigłowcowe wzbogaciło się w ostatnich miesiącach o dwa nowe typy wiropłatów – wielozadaniowe AW149 i morskie AW101 – a planowany jest zakup nowych śmigłowców pokładowych i nowych ciężkich maszyn transportowych – wielozadaniowych.

AW149

W październiku 2023 roku na lotnisku 25. Brygady Kawalerii Powietrznej w Nowym Glinniku nastąpiło uroczyste przyjęcie do służby pierwszych dwóch spośród 32 wielozadaniowych śmigłowców Leonardo AW149. Śmigłowce pomyślnie przeszły testy potwierdzające spełnienie wymagań określonych przez Siły Zbrojne RP. Przeprowadzono również cykl szkoleń pierwszej grupy personelu latającego i personelu technicznego. Po wdrożeniu nowych maszyn do codziennej eksploatacji będą one wykonywać zarówno zadania transportu żołnierzy jak i wsparcia pododdziałów z powietrza. Wyposażenie śmigłowców pozwoli na wykorzystanie ich także do ewakuacji, poszukiwania i ratownictwa w warunkach bojowych oraz transportu ładunków i zaopatrzenia.

Umowę na dostawę 32 wielozadaniowych śmigłowców Leonardo AW149 podpisano w lipcu 2022 roku. Kontrakt obejmuje pakiet logistyczny, w tym dostawę zapasu części zamiennych i eksploatacyjnych oraz sprzętu na potrzeby obsługi naziemnej śmigłowców. W pakiecie szkoleniowym znalazło się kompleksowe szkolenie pilotów i personelu technicznego oraz dostawa zestawu zaawansowanych symulatorów i wyposażenia szkoleniowego.

Rolę głównego wykonawcy pełni należący do włoskiego koncernu Leonardo zakład PZL-Świdnik, który 4 czerwca br. dokonał uroczystego otwarcia krajowej linii montażu końcowego AW149. Wartość związanych z tym inwestycji koncernu Leonardo w polski zakład jest szacowana na około 200 mln zł. Zapewni to stworzenie bazy logistycznej i zaplecza wsparcia technicznego dla eksploatowanych w naszym kraju AW149. Dostawy wszystkich śmigłowców zostaną zrealizowane w latach 2023–2029. Przy czym zanim stała się możliwa ich produkcja w Polsce cztery pierwsze maszyny zostały ukończone we Włoszech. Pozwoliło to na dotrzymanie bardzo napiętego harmonogramu dostaw.

S-70i Black Hawk

W listopadzie ub. roku Agencja Uzbrojenia poinformowała, że nastąpiła dostawa dwóch nowych śmigłowców wielozadaniowych S-70i, które weszły na wyposażenie Wojsk Specjalnych. Jest to pierwszy etap realizacji umowy z grudnia 2021 roku, kiedy to Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało z zakładami PZL Mielec kontrakt dotyczący pozyskania łącznie czterech śmigłowców S-70i Black Hawk. Oprócz maszyn z wyposażeniem do prowadzenia operacji specjalnych umowa objęła również pakiet logistyczny i szkoleniowy. Konfiguracja obu śmigłowców jest tożsama ze śmigłowcami już użytkowanymi w polskim wojsku. Całość dostaw ma zostać zrealizowana do końca października 2024 roku. Zakup śmigłowców produkowanych przez PZL Mielec wynika z konieczności rozbudowy zdolności transportowych Wojsk Specjalnych. Jest to drugie zamówienie na S-70i na potrzeby polskich sił specjalnych – w styczniu 2019 roku podpisano bowiem umowę na zakup czterech pierwszych Black Hawków. Śmigłowce objęte tą wcześniejszą umową trafiły w grudniu 2019 roku do bazującego w Mińsku Mazowieckim Zespołu Lotniczego Jednostki Wojskowej GROM.

Poza tym 21 lipca 2023 r. ukazał się komunikat Agencji Uzbrojenia o wszczęciu negocjacji z PZL Mielec w sprawie zakupu partii S-70i dla Wojsk Aeromobilnych. Według informacji podawanych przez PZL Mielec transakcja ma objąć zakup do 32 maszyn, ale chociaż od rozpoczęcia rozmów miął ponad rok to nie przyniosły one widocznych rezultatów. Jak można się domyśleć główną przyczyną chęci zakupu maszyn podobnych do AW149 jest zamiar szybkiego nasycenia jednostek lotniczych nowoczesnym sprzętem, czego prawdopodobnie nie może zapewnić tylko jeden producent.

AW101 Merlin

W grudniu 2023 roku podczas ceremonii, która miała miejsce na terenie 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Darłowie, rozpoczął się proces przejmowania do służby morskich śmigłowców Leonardo AW101 Merlin.

Umowa na zakup tych maszyn została podpisana z zakładami PZL-Świdnik w kwietniu 2019 roku. Merliny mają zastąpić głównie śmigłowce morskie Mi-14PŁ i PŁ/R. W związku z tym otrzymały wyposażenie pozwalające wykonywać im zadania z zakresu zwalczania okrętów podwodnych, zapewnienia żeglowności morskich szlaków komunikacyjnych, ochrony portów i osłony jednostek nawodnych. Ponadto polskie AW101 zdolne będą do prowadzenia akcji bojowego poszukiwania i ratownictwa.

Według pierwotnego harmonogramu zbudowane w brytyjskich zakładach koncernu Leonardo w Yeovil śmigłowce miały zostać dostarczone do końca 2022 roku, lecz nie nastąpiło to w przewidywanym terminie. Na opóźnienie w dostawach miały wpływ zakłócenia w łańcuchach dostaw wynikające z wprowadzonych na świecie obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa SARS-COV-2. W związku z tym przyloty śmigłowców AW101 do kraju przesunięto na rok 2023.

Dostawy do Polski morskich śmigłowców AW101 Merlin rozpoczęły się 7 sierpnia, z chwilą przylotu pierwszego egzemplarza. Drugi wiropłat wylądował na terenie zakładów producenta w Świdniku 16 sierpnia. Trzecia maszyna dotarła do Polski 9 listopada, a czwarty AW101 trafił do kraju 7 grudnia. Wszystkie stacjonują w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie.

Centrum wsparcia eksploatacji dla polskich AW101 zostanie zlokalizowane w łódzkich zakładach WZL-1. Podpisana 8 stycznia 2020 roku z producentem umowa obejmuje potrzebne licencje oraz dziewięć projektów offsetowych, których celem jest pozyskanie przez polski zakład zdolności serwisowych w zakresie obsługi śmigłowców AW101 i jego specjalistycznego wyposażenia.

Warto również dodać, że wciąż trwają rozpoczęte w grudniu 2019 roku prace analityczne nad pozyskaniem od czterech do ośmiu wielozadaniowych morskich śmigłowców pokładowych dla Marynarki Wojennej w ramach programu Kondor.

W sierpniu 2023 r. Agencja Uzbrojenia wysłała zaproszenie do zakładów PZL-Świdnik w sprawie negocjacji potencjalnego zakupu 22 ciężkich wiropłatów transportowych AW101. Chodzi o nabycie śmigłowców w konfiguracji wielozadaniowej, służącej głównie do transportu taktycznego żołnierzy, ładunków i pojazdów na pole walki w czym maja częściowo zastąpić najstarsze Mi-8. Dostawy są wstępnie zaplanowane na lata 2025-2031.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X