13 sierpnia br. doszło do podpisania umowy z rządem Stanów Zjednoczonych, w kwestii nabycia przez Polskę 96 śmigłowców uderzeniowych AH-64E Apache, które zastąpią używane obecnie śmigłowce Mi-24. Umowa obejmuje środki bojowe (szczegółów nie ujawniono), części zamienne, sprzęt do wykonywania obsług śmigłowców, sprzęt lotniskowo-hangarowy i wsparcie techniczne, a także szkolenia dla personelu latającego i technicznego. Realizację dostaw przewiduje się w latach 2028-2032. Polskie śmigłowce trafią do 1. Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych i będą bazować w Inowrocławiu, Świdniku i Malborku.
Ponadto polskie Ministerstwo Obrony Narodowej oficjalnie potwierdziło zamiar czasowego wypożyczenie ośmiu maszyn modelu AH-64D, z których przejściowo korzystać będą polskie załogi. Przybycie tych śmigłowców do Polski jest planowane na przełomie lat 2024-2025. Od ubiegłego roku polskie załogi i personel techniczny realizują proces szkolenia, aby móc użytkować te maszyny zaraz po ich dostawie do kraju. Na razie jest to około 20 osób.
Przed podpisaniem umowy na dostawy wcześniej doszło do zawarcia umów offsetowych z trzema amerykańskimi podmiotami przemysłowymi. We wrześniu 2023 roku nastąpiło podpisanie pierwszej umowy offsetowej. Jej zakres obejmuje m.in. pozyskanie dla krajowych Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr w Łodzi zdolności w temacie wsparcia, napraw i obsługi technicznej kluczowych komponentów śmigłowca, używanych w walce i rozpoznaniu, w tym w zakresie diagnozowania i weryfikacji ewentualnych niesprawności oraz częściowego serwisowania radarów kierowania ogniem AN/APG-78 Longbow. 20 lutego br. polskie Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało kolejną umowę offsetową w ramach przeciwlotniczego i przeciwrakietowego programu Wisła. Zawarta z koncernem Northrop Grumman umowa offsetowa obejmuje łącznie osiem zobowiązań o sumarycznej wartości ponad 300 mln złotych. Między innymi pozyskane zostały prawa i zdolności do produkcji nowych typów amunicji, w tym do 30-mm armat M230 stanowiących uzbrojenie pokładowe śmigłowców Apache.
Kilka dni wcześniej, 5 sierpnia br. zostały podpisane dwie kolejne umowy offsetowe. Na ich mocy w WZL-1 w Łodzi zostanie ustanowione Centrum Wsparcia Eksploatacji Śmigłowców AH-64E Apache dla Sił Zbrojnych RP. Będzie ono posiadało kompetencje do: przeprowadzania obsług poziomu O (Organizational), I (Intermediate) oraz poziomu D (Depot) dla wybranych elementów śmigłowca; przeprowadzania napraw i remontów wybranych elementów platformy, a także obsługi wyposażenia specjalistycznego śmigłowca. Na terenie WZL-1 Oddział w Dęblinie ustanowione zostanie Centrum Eksploatacji silników rodziny T700/CT7, w które wyposażone są śmigłowce AH-64E Apache. Zakład będzie posiadał kompetencje do przeprowadzenia obsług, napraw oraz remontów silnika. W silniki rodziny T700/CT7 wyposażone są również inne śmigłowce, które znajdują się na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP, tj. AW101, AW149, Black Hawk.
Kolejną zaangażowaną w offset spółką jest Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne S.A. w Warszawie. Produkowany przez WCBKT S.A. sprzęt do naziemnej obsługi statków powietrznych zostanie przebadany oraz certyfikowany na kompatybilność ze śmigłowcami AH-64E Apache. Uzyskany od producenta certyfikat umożliwi wykorzystywanie krajowego sprzętu w procesie eksploatacji śmigłowców tego typu.
Ponadto Wojskowa Akademia Techniczna pozyska oprzyrządowanie wspierające rozwój laboratorium zaawansowanych konstrukcji kompozytowych oraz zdolności kształcenia i szkolenia w zakresie obsługi technicznej tych silników, a także powstanie tam Centrum Szkoleniowe Obsługi Silników WAT.