12 kwietnia w fazę montażu wszedł pierwszy samolot F-35 Lightning II dla polskich Sił Powietrznych. Uroczysta inauguracja produkcji miała miejsce podczas wizyty premiera Mateusza Morawieckiego na linii montażowej centropłatów F-35 w Marietta w stanie Georgia.
Pierwszy element, jaki został umieszczony w przyrządzie montażowym to wręga środkowego centropłata (CWA, center fuselage wing assembly), który stanowi jedną z pięciu głównych elementów siłowych w centralnej sekcji kadłuba samolotu. Na dalszym etapie, podczas montażu końcowego realizowanego w zakładach Lockheed Martina w Fort Worth, do centropłata będą mocowane skrzydła samolotu oraz przednia i tylna sekcja kadłuba. Pierwsze F-35 dla Polski zostaną ukończone w 2024 roku, najprawdopodobniej w okolicach lipca. Początkowo samoloty będą służyć do szkolenia naszego personelu na terenie USA.
11 kwietnia w 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach nastąpiło wręczenie certyfikatów dla grupy polskich pilotów i mechaników, który odbywszy wstępne szkolenie zapoznawcze, zostali zakwalifikowani na kurs obsługi F-35A organizowany na terenie Stanów Zjednoczonych. Kiedy polskie samoloty staną się dostępne rozpocznie się dla nich praktyczna część szkolenia. Co warte odnotowania w przeciwieństwie do sytuacji, gdy przejmowaliśmy myśliwce F-16, tym razem strona polska zrezygnowała z wykorzystywania do szkolenia maszyn amerykańskich. Pierwsze F-35 zostaną przebazowane do Polski dopiero w 2026 roku. Dostawy kolejnych maszyn będą kontynuowane aż po rok 2030. Początkowo będę one stacjonować w tylko bazie w Łasku, lecz na potrzeby drugiej eskadry F-35 przygotowywane jest lotnisko w Świdwinie.
Polska otrzyma 32 samoloty F-35A z wyposażeniem Technology Refresh 3 (TR-3) i w standardzie Block 4. TR-3 reprezentuje najbardziej zaawansowany obecnie wariant produkcyjny F-35, aczkolwiek już wiadomo, że pełne zdolności zaplanowane dla standardu Block 4 samolot uzyska dopiero po 2028 roku.