4 listopada Norweska Agencja Materiałów Obronnych (NDMA – Norwegian Defence Materiel Agency) podpisała z Rumunią kontrakt na sprzedaż dwóch eskadr samolotów F-16. Umowa dotyczy 32 samolotów wraz z wyposażeniem i częściami zamiennymi.
Kontrakt o wartości 388 mln euro obejmuje również usługi konserwacji i modyfikacji samolotów oraz szkolenia technicznego personelu. Strategicznym partnerem zapewniającym wsparcie i konserwację samolotów oraz szkolenie rumuńskiego personelu została firma Kongsberg Aviation Maintenance Services. Umowa jest największą jak dotąd w Norwegii sprzedażą sprzętu wojskowego będącego własnością rządu. Dostawa norweskich F-16 do Rumunii będzie podzielona na dwie fazy, z których pierwsza jest planowana na koniec 2023 roku, a druga w 2024 roku. Zapasy resursów norweskich maszyn mają pozwolić na ich eksploatację przez co najmniej 10 lat.
„Umowa podpisana przez NDMA pomoże wzmocnić siłę powietrzną jednego z naszych sojuszników, jednocześnie generując przychody zarówno dla norweskiego przemysłu, jak i norweskiego państwa” – powiedział norweski minister obrony Bjørn Arild Gram.
„Norweskie F-16 należą do najlepiej utrzymanych w swoim typie, z dbałością o wysoki standard techniczny. Gratuluję zespołom negocjacyjnym obu krajów ich wysiłków. Dzięki tej umowie nasze F-16 będą nadal służyć jednemu z naszych sojuszników z NATO przez kilka najbliższych lat” – powiedziała Gro Jære, dyrektor generalna NDMA.
Norwegia była jednym z czterech europejskich krajów NATO (obok Belgii, Danii i Holandii), które w lipcu 1975 roku zdecydowały się na zakup F-16 w celu zastąpienia używanych wcześniej myśliwców. W przypadku Norwegii chodziło o F-104 Starfighter i F-5 Freedom Fighter. Norweskie Siły Powietrzne (Luftforsvaret) między styczniem 1980 a czerwcem 1984 roku otrzymały 60 jednomiejscowych F-16A i 12 dwumiejscowych F-16B. Samoloty zostały zmontowane w holenderskich zakładach Fokker. W 1989 jako uzupełnienie strat Norwegia otrzymała dwa F-16B Block 15 OCU wyprodukowane w Stanach Zjednoczonych.
45 norweskich F-16A i 11 F-16B przeszło w latach 1996–2003 modernizację MLU (Mid-Life Update), którą przeprowadzono w warsztatach Sił Powietrznych w Kjeller. Zmodernizowane samoloty oznaczono F-16AM i BM. Pod względem wyposażenia i asortymentu uzbrojenia są porównywalne do wersji F-16C/D Block 50/52. Norweskie F-16 jako jedne z nielicznych zostały zintegrowane z pociskami rakietowymi powietrze-powietrze krótkiego zasięgu IRIS-T (Infra Red Imaging System Tail/Thrust Vector-Controlled). Jeden F-16BM utracono w 2001 roku.
Następcami norweskich F-16 są samoloty F-35A Lightning II, zamówione w liczbie 52 maszyn, których dostawa ma się zakończyć w 2024 roku. W związku z tym w 2019 roku norweskie Ministerstwo Obrony zleciło NDMA sprzedaż norweskiej floty F-16 w sposób najkorzystniejszy dla państwa norweskiego. NDMA podpisała wcześniej podpisała umowę z firmą Draken International na sprzedaż do 12 F-16, które mają zostać dostarczone w tym roku i być eksploatowane w ramach umowy o świadczenie usług szkoleniowych z Siłami Powietrznymi USA. Kontrakt z Rumunią będzie jeszcze wymagał zgody norweskich i amerykańskich organów kontroli eksportu.
Rumuńskie siły powietrzne (Forțele Aeriene Române) od 2016 roku eksploatują dziewięć samolotów F-16AM i trzy F-16BM. Zostały one odkupione od Portugalii, od której w 2020 roku dokupiono pięć kolejnych F-16AM. Zakup maszyn norweskich umożliwi wycofanie wciąż używanych przestarzałych samolotów LanceR-C i LanceR-C, które mają być wycofane do połowy maja 2023 roku. Rumuńskie siły powietrzne będą mieć łącznie cztery eskadry wyposażone w F-16. Zanim eksnorweskie F-16 trafią do Rumunii, zostaną zmodernizowane do standardu M6.X. Dzięki temu będą miały taką samą konfigurację, jaką wkrótce uzyskają eksportugalskie F-16 MLU, eksploatowane obecnie w konfiguracji M5.2R.