Według dostępnych informacji polska Jednostka Wojskowa GROM zdecydowała się zamówić niedawno pojazdy terenowe Groundforce (GRF), które są wytwarzane przez firmę Defenture.
Jak poinformowało 6 listopada holenderskie przedsiębiorstwo Siły Zbrojne RP podpisały wieloletnią umowę na dostawę dla GROM-u pojazdów typu GRF. Tego rodzaju samochody wcześniej wybrano dla sił specjalnych Holandii, Szwajcarii i Austrii.
Współpraca z Siłami Zbrojnymi RP to ważny krok w naszych staraniach o zapewnienie mobilności wojskowej spełniającej najwyższe wymagania teraz i w przyszłości. Jesteśmy dumni, że Siły Zbrojne RP obdarzyły nas zaufaniem i wybrały nasze pojazdy. Nie możemy się doczekać realizacji naszej wspólnej wizji – przekazał w oświadczeniu Johan Claassens, CPO i dyrektor ds. projektów w Defenture.
Według informacji o wyborze oferty opublikowanej na europejskiej platformie zakupowej TED, Defenture zostało na początek zobowiązane do dostawy co najmniej dwóch GRF, ale w umowie przewidziano opcje zakupu dodatkowych samochodów w późniejszym terminie. Zgodnie z treścią tego ogłoszenia firma Defenture pokonała w rywalizacji drugiego, nieujawnionego producenta.
Defenture opracowało GRF w odpowiedzi na zapotrzebowanie ze strony sił specjalnych Holandii, które jako pierwsze przyjęły te pojazdy do służby w 2017 roku. Samochód jest uważany za szczególnie zwrotny w trudnym terenie za sprawą specyficznego układu jezdnego, który ma skrętne wszystkie cztery koła. GRF napędzany jest silnikiem wysokoprężnym o mocy 160 kW i pojemności 3,2 l. Wóz dysponuje ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, napędem na wszystkie koła oraz siedzeniami dla czterech lub pięciu osób. Całkowita masa samochodu sięga 4,6 tony.
Pojazd charakteryzuje się wysokim poziomem modułowości, zatem w zależności od potrzeb może zostać łatwo dostosowany do różnego rodzaju misji. Można w nim przewozić m.in. wyposażenie osobiste żołnierzy, sprzęt łączności i rozpoznawczy, broń zespołową, a także domontować dodatkowe panele opancerzenia. Samochód ma przewidziane stanowisko do montażu broni strzeleckiej w kalibrze od 5,56 mm do 12,7 mm. Przy wymiarach zewnętrznych 5,1 x 1,8 x 1,9 m pojazd można przewozić śmigłowcem (np. we wnętrzu CH-47 Chinook) lub w standardowym kontenerze ISO 20’.