• Piątek, 29 marca 2024
X

Peru anulowało zamówienie na An-178 z Ukrainy

9 marca rząd Peru podjął decyzję o zerwaniu kontraktu z ukraińskim przedsiębiorstwem Antonowa, który dotyczył dostawy jednego samolotu transportowego An-178 dla lotnictwa krajowej policji. Transakcja z października 2019 roku o wartości 64 mln dolarów została anulowana, ponieważ ukraiński producent nie dotrzymał terminu dostawy samolotu, który ubiegł 24 października 2021 roku.

W chwili zawierania kontraktu istniał tylko jeden latający prototyp An-178, oblatany 7 maja 2015 roku, na którym jednak znajdowało się dużo zakupionych wcześniej rosyjskich komponentów. Niestety na ich regularne dostawy po 2014 roku nie można było liczyć. Chodziło między innymi o wyposażenie w systemy klimatyzacji, hydrauliczne, elektryczne oraz pomocniczą jednostkę zasilającą APU. Biuro konstrukcyjne Antonowa podejmowało szereg wysiłków, aby zastąpić te elementy urządzeniami produkcji zachodniej. Dopiero 28 grudnia 2021 roku udało się ukończyć i wytoczyć z hali przebudowany według nowego standardu pierwszy prototyp, oznaczony teraz jako An-178-100R. Na 2022 rok zaplanowano kampanię certyfikacyjną, która umożliwiałaby legalne zastosowanie nowych rozwiązań w produkcji seryjnej. Z powodu rozpoczętej 24 lutego 2022 roku rosyjskiej inwazji do prób w locie nie przystąpiono.

An-178 nr 006, przezacznony dla lotnictwa policji Peru.

Jeszcze w 2020 roku w zakładach Antonowa rozpoczęto budowę kilku seryjnych płatowców An-178, w tym również maszyny nr 006 dla peruwiańskiej policji. Gdy w związku ze zbliżającym się terminem dostawy peruwiańska delegacja 11 października 2021 roku przyjechała na kontrolę, na miejscu okazało się, że samolot nadal jest w znacznym stopniu nieukończony. Na dwa tygodnie przed spodziewanym odbiorem stopień ukompletowania wytworzonych elementów oceniono na około 65%, ale już montaż końcowy samolotu nie przekraczał 30%. Przyczyną nie zamontowania na płatowcu większości wytworzonych komponentów było oczekiwanie na certyfikowane wyposażenie, które musiało być zabudowane wewnątrz konstrukcji. Ale nawet sprawy leżące w gestii samych Ukraińców szły bardzo powoli. Przykładowo do jesieni 2021 roku w zakładach Motr-Sicz zdołano ukończyć tylko jeden z dwóch planowanych do zamontowania silników D-436-148FM. Przyczyną tak niewielkiego zaawansowania produkcji samolotu były kłopoty finansowe Antonowa. Producent budował ten samolot na własny koszt, nie otrzymawszy z Peru żadnej zaliczki. Ponieważ termin dostawy został przekroczony rząd w Limie zaczął naliczać kary umowne, lecz ostatnia decyzja świadczy o całkowitym pogrzebaniu nadziei na otrzymanie samolotu.

An-178 z umieszczonym logo peruwiańskiej Policia Nacional.

Aktualnie po roku krwawej wojny, w wyniku której doszło do zerwania łańcuchów dostaw a nawet przejściowej okupacji biura Antonowa mieszczącego się przy fabrycznym lotnisku w Hostomelu (Rosjanie splądrowali między innymi dokumentację), nie ma szans na wznowienie produkcji lotniczej i realizację zamówień eksportowych oraz krajowych. Jeśli chodzi o te ostatnie to należy przypomnieć, że MSW Ukrainy zgodziło się zakupić 13 samolotów An-178 (9 dla Państwowej Służby ds. Sytuacji Nadzwyczajnych Ukrainy i 4 dla Gwardii Narodowej), a kolejne trzy miały trafić do Ukraińskich Sił Powietrznych. W chwili wybuchu wojny na linii montażu końcowego znajdowało się pięć płatowców, w tym jeden “peruwiański”.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X