

27 marca br. została zawarta umowa wykonawcza pomiędzy Agencją Uzbrojenia a konsorcjum firm Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. i Huta Stalowa Wola S.A. na dostawy 111 bojowych wozów piechoty Borsuk.
Wartość tego zamówienia opiewa na 6,57 mld złotych. Dostawy pojazdów zostały przewidziane na lata 2025-2029. Umowa obejmuje również pakiet szkoleniowy i logistyczny, jak również opracowanie dokumentacji dla wozów produkcji seryjnej oraz koszty badań zdawczo-odbiorczych. Pierwsze Borsuki mają trafić do 15. Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej, która wchodzi w skład 16. Dywizji Zmechanizowanej.
Bojowy wóz piechoty kryptonim Borsuk jest opracowywany od października 2014 roku w ramach pracy rozwojowej przez konsorcjum w składzie: Huta Stalowa Wola S.A. (lider), Akademia Sztuki Wojennej, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych Sp. z o.o., Politechnika Warszawska, Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej, Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A., Wojskowe Zakłady Inżynieryjne S.A. i Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. W ubiegłym roku przeprowadzono badania kwalifikacyjne prototypów Borsuka, które udało się zakończyć z wynikiem pozytywnym dopiero 19 listopada 2024 roku.
Borsuk to nowoczesny pojazd gąsienicowy, który w Wojsku Polskim ma się stać następcą wozów BWP-1 w pododdziałach piechoty zmechanizowanej. Może być używany w różnych warunkach terenowych i pogodowych – jest przystosowany do pływania i może pokonywać nawet szerokie przeszkody wodne. Pojazd przeznaczony jest do transportu i ochrony załogi oraz żołnierzy piechoty przed ostrzałem z broni strzeleckiej, granatników przeciwpancernych oraz zagrożeniu minowym. Pojazd może także udzielać wsparcia ogniowego za pomocą zamontowanego na wieży uzbrojenia.
Borsuk wyposażony jest w zdalnie sterowany system wieżowy ZSSW-30 z armatą Bushmaster Mk.44S kalibru 30 mm, sprzężonym z nią karabinem maszynowym UKM-2000C kalibru 7,62 mm oraz umieszczonymi w zewnętrznym kontenerze przeciwpancernymi pociskami kierowanymi Spike. Krajowa wieża ZSSW-30 jest konstrukcją wiodącą w swojej klasie i powstała w wyniku prac prowadzonych przez konsorcjum w składzie Huta Stalowa Wola S.A. oraz WB Electronics S.A. Zastosowane w niej systemy optoelektroniczne umożliwią realizację zadań niezależnie od pory doby, a także w trudnych warunkach atmosferycznych.
Co jest warte szczególnego podkreślenia Borsuk jest wozem w całości opracowanym przez podmioty polskiego przemysłu zbrojeniowego. Oznacza to, że pełne prawa intelektualne to tej konstrukcji należą do polskich przedsiębiorstw. Chociaż pewna część podzespołów, takich jak armata czy silnik, są importowane, to nasz przemysł ma całkowicie wolną rękę w kwestii modyfikacji podwozia i wieży, a zatem może zastąpić obecny napęd lub uzbrojenie innymi dostępnymi na rynku rozwiązaniami. W ten sposób można ominąć potencjalne problemy licencyjne związane z dalszym rozwojem i modernizacją platformy ze strony zagranicznych dostawców technologii, co w przeszłości zdarzało w Rosomakach (fińskie podwozie i włoska wieża) czy Krabach (koreańskie podwozie i brytyjska wieża). Pozwala to na produkcję Borsuków w wielu konfiguracjach, a także zmniejsza naszą zależność w kwestii ich eksportu.

Pierwsze Borsuki mają trafić do 15. Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej, która wchodzi w skład 16. Dywizji Zmechanizowanej.
Umowa wykonawcza stanowi cząstkowe, ale konkretne zamówienie realizacyjne, wynikające ze wstępnych planów zawartych w umowie ramowej, która została podpisana 28 lutego 2023 roku. Wówczas strona rządowa określiła swoje potrzeby w zakresie całego programu na poziomie blisko 1400 pojazdów, z czego ponad 1000 mają stanowić Borsuki. Pozostałymi wozami specjalistycznymi na tym samym podwoziu mają być: gąsienicowe transportery rozpoznawcze Żuk, gąsienicowe wozy dowodzenia Oset, wozy ewakuacji medycznej Gotem, wozy zabezpieczenia technicznego Gekon oraz transportery rozpoznania skażeń Ares. W związku z tym należy w przyszłości spodziewać się zamówień na kolejne transze Borsuków lub wozów wsparcia opracowanych na tej platformie.