• Sobota, 20 kwietnia 2024
X

Pierwszy AW169 w austriackich Bundesheer

21 grudnia, w bazie lotniczej Tulln-Langenlebarn, austriackie Bundesheer przyjęły do służby pierwszy śmigłowiec wielozadaniowy Leonardo AW169.

Jest to początek realizacji umowy z 2 grudnia 2021 roku na dostawę partii 18 AW169, z opcją na drugie tyle. Wartość podstawowego kontraktu, zawartego w formule międzyrządowej, wyniosła wówczas około 346 milionów euro. Wraz z kosztami modernizacji infrastruktury (budowa lub remont hangarów, budowa budynku symulatora) i po uwzględnieniu podatku, łączne wydatki ministerstwa obrony na ten cel sięgnąć miały 446 mln euro.

Tymczasem w trakcie uroczystości z 21 grudnia nastąpiło podpisanie aneksu dotyczącego zakupu kolejnych 18 śmigłowców tego samego typu. Oznacza to, że do 2028 roku Bundesheer będą dysponowały łącznie 36 nowymi śmigłowcami. Koszt zakupu drugiej partii maszyn wyniósł 304 mln euro, a po doliczeniu podatku, pakietów towarzyszących i kolejnych inwestycji w infrastrukturę lotniskową wydatki związane z nabyciem dodatkowych wiropłatów mają wrosnąć do 427 mln euro. Całkowity koszt programu wdrożenia wszystkich 36 AW169 zamknie się więc w kwocie 873 mln euro. Według warunków umowy ostatni z zamówionych śmigłowców powinien znaleźć się w Austrii do 2028 roku.

Austriackie siły zbrojne otrzymają maszyny w dwóch konfiguracjach. AW169B (12 egz.) będzie reprezentował prostszy wariant szkolno-trenignowy. Z kolei AW169MA (24 egz.) będzie stanowił wersję uzbrojoną. W skład systemu uzbrojenia wejdą następujące elementy: zasobniki z karabinami maszynowymi kalibru 12,7 mm, rakiety niekierowane, lekkie rakiety korygowane laserowo, głowica obserwacyjna FLIR z funkcją podświetlania celów, a także system kierowania ogniem. Uzbrojenie będzie przenoszone na zewnętrznych pylonach, które można zamontować lub zdjąć w ciągu kilku godzin. Wybierając ten sam typ śmigłowca na maszynę szkolną i operacyjną uzyskano bardzo wysoki stopień unifikacji floty. W pierwszej kolejności AW169 zastąpią mocno wyeksploatowane Alouette III, których resursy po 50 latach służby dobiegają już końca. Druga partia pozwoli na wycofanie śmigłowców OH-58.

Austriackie AW169 będą przeznaczone do wykonywania szerokiego wachlarza zadań. Zasadniczo będzie nimi realizowany transport wojsk i operacje wparcia pola walki. Ponadto maszyn będą wykorzystywane do udzielana pomocy ludności cywilnej w przypadku katastrof i sytuacji kryzysowych, co obejmuje między innymi gaszenie pożarów, ratownictwo górskie i ewakuację medyczną.

Razem ze śmigłowcami zakupiono wstępny pakiet kursów przekwalifikowujących dla pilotów i techników. Przekwalifikowanie pilotów trwa około dziesięciu tygodni. Okres szkolenia personelu technicznego wynosi sześć tygodni, z czego trzy tygodnie trwa szkolenie teoretyczne, a trzy tygodnie to część praktyczna. Austriackie załogi przeszły już podstawowe szkolenie w Leonardo Training Academy w Sesto Calende (Włochy). Po uzyskaniu przez ten personel stopni instruktorskich kolejne roczniki pilotów i techników będą szkolone siłami krajowymi, w ramach systemu kształcenia austriackich Bundesheer.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X