• Wtorek, 17 września 2024
X

Pierwszy lot Bayraktara TB3

20 października po raz pierwszy oderwał się od ziemi prototyp nowego tureckiego bezzałogowca bojowego Bayraktar TB3. Maszyna wykonała start, krótki lot i lądowanie na prostej w ośrodku testowym firmy Baykar w Çorlu.

Informacja o pracach nad nowym projektem bezzałogowca, który zyskał oznaczenie TB3, została po raz pierwszy przekazana 29 października 2020 r. przez głównego konstruktora, Selçukaa Bayraktara. TB3 w ogólnych zarysach przypomina dobrze znanego TB2, lecz jest od niego znacznie większy. Powtórzono więc konfigurację, w której kadłub połączony jest z usterzeniem w kształcie odwróconego V za pomocą dwóch wąskich belek, a śmigło pchające umieszczone jest pomiędzy belkami. Napęd stanowi krajowy silnik tłokowy TEI PD170 o mocy 172 KM. Skrzydła o rozpiętości 14 m posiadają mechanizm składania, który umożliwi zmniejszenie szerokości maszyny do 8,35 m, a tym samym łatwiejsze hangarowanie. Maksymalna masa startowa aparatu sięgnie 1450 kg, z tego 280 kg będzie stanowił ładunek użyteczny, który mogą stanowić sensory rozpoznawcze, zasobniki lub uzbrojenie. Zasobniki i uzbrojenie będzie można podwieszać na sześciu pylonach podskrzydłowych. Pylony będą miały zwiększony udźwig w stosunku do TB2, więc możliwe będzie zabieranie cięższych ładunków. Podwozie będzie całkowicie chowane w locie, podczas gdy w TB2 chowane było tylko przednie kółko. Transmisja danych pomiędzy aparatem i stanowiskiem kontroli może się odbywać radiowo w linii widzenia lub za pośrednictwem łącza satelitarnego. Długotrwałość lotu TB3 może dochodzić do 50 godzin, podczas gdy w TB2 było to maksymalnie 27 godzin.

Lądowanie TB3 po pierwszym locie.

Maszyna została zaprojektowana tak, aby do startu i lądowania potrzebowała pasa o długości tylko 150 m. Ma to w przyszłości pozwolić na operowanie z pokładu tureckiego okrętu lotniczego TCG Anadolu. O ile start z okrętu ma być wspomagany przez wyciągarkę (jest to metoda znana z szybownictwa) to zapowiedziano, że automatyczne lądowania będzie odbywało się z klasycznym dobiegiem. Rozpinana w poprzek pokładu siatka hamująca będzie jedynie systemem alternatywnym (awaryjnym?). Na TCG Anadolu może się znaleźć od 30 do 40 aparatów TB3. Okrętowe centrum kontroli będzie mogło kierować działaniami minimum 10 samolotów w tym samym czasie.

Komputerowa grafika, przedstawiająca TB3 stacjonujące na pokładzie okrętu lotniczego TCG Anadolu.

Trzeba zaznaczyć, że według przedstawicieli Baykara TB3 nie ma się stać następcą TB2, lecz stanowi rozszerzenie oferty bezzałogowców w portfolio tureckiego producenta. Rozpoczęcie produkcji seryjnej nowego bezzałogowca zaplanowane jest na rok 2024.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X