• Piątek, 3 lutego 2023
X

Pierwszy lot bezzałogowca Kizilelma

14 grudnia od pasa na lotnisku w Corlu do dziewiczego lotu oderwał się turecki bezzałogowiec bojowy Bayraktar Kizilelma.

Aparat o długości 14,7 m i rozpiętości 10 m ma maksymalną masę startową 6 t, z tego 1,5 t może stanowić ładunek użyteczny (1 tona przeznaczona jest na uzbrojenie). Płatowiec skonstruowano z uwzględnieniem wymogów obniżonej wykrywalności. Maszyna posiada więc odpowiednio ukształtowany kadłub, z powierzchniami nośnymi w układzie kaczka i dwoma rozchylonymi statecznikami, a także wewnętrzne komory uzbrojenia. W przyszłości w dziobie kadłuba ma zostać zainstalowany radar klasy AESA, nieokreślonego na razie typu. Wraz z zaawansowanym radarem aparat otrzyma bardzo szeroką świadomość o sytuacji w powietrzu i na ziemi. Poza tym założono wysoką manewrowość, dzięki której aparat będzie w stanie automatycznie lądować i startować z okrętu lotniczego TCG „Anadolu”. Komunikację ze stanowiskiem kontroli mają zapewnić urządzenia do łączności w linii wzroku i pozahoryzontalnej (satelitarnej). Ponadto aparat ma być zdolny do autonomicznej nawigacji i wykonywania nawet złożonych zadań w oparciu o elementy sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Kizilelma może zostać wykorzystany również jako platforma wspierająca bojowe maszyny załogowe, służąc jako tzw. lojalny skrzydłowy.

Najnowsze dzieło Selçuka Bayraktara początkowo było rozwijane pod kodowym skrótem MIUS (Muharip İnsansız Uçak Sistemi, tur. lotniczy bezzałogowy system bojowy). 12 marca 2022 roku samolot otrzymał oficjalną nazwę Kizilelma (tur. czerwone jabłko).

Wykonano na razie dwa prototypy wersji Kizilelma A, z których jeden (PT-1) został oblatany. W tej pierwszej wersji zastosowano bezdopalaczowy silnik AI-25TLT o ciągi 16,9 kN, z którym Kizilelma A ma osiągnąć prędkość przelotową Ma=0,6 (maksymalną Ma=0,9) i utrzymywać się w powietrzu przez 5 godzin. Promień bojowy z tym napędem ma sięgnąć 930 km. W wersji Kizilelma B planuje się wykorzystanie potężniejszego AI-322F o ciągu 24,5 kN (44,1 kN z dopalaczem), który umożliwi osiągnięcie prędkości naddźwiękowej. W odleglejszej perspektywie planuje się budowę wersji dwusilnikowej Kizilelma C z AI-322F lub TEI-TF6000, jednak będzie to wymagało znacznego przekonstruowania samolotu.

Największym zagrożeniem dla dalszego rozwoju tego bezzałogowca jest właśnie kwestia silnika. W aktualnej sytuacji można się spodziewać dużych kłopotów z regularnymi dostawami fabrycznie nowych silników serii AI z objętej wojną Ukrainy. Chociaż przed wybuchem walk sprowadzono do Turcji około 20 szt. jednostek napędowych, pozwoli to jedynie na swobodne próby z prototypami (na razie planowane są cztery, w tym jeden dwusilnikowy). Seryjne egzemplarze Kizilelma powinny być raczej napędzane krajowym TEI-TF6000 o podobnych osiągach. Problem w tym, że TF6000 jest na początkowym etapie rozwoju – dopiero rozpoczęto budowę prototypu, którego pierwsze uruchomienie planowane jest na 2023 rok. Miną więc lata zanim uzyska on stopień gotowości technicznej pozwalający na seryjne wykorzystanie.

 

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X