• Wtorek, 20 maja 2025
X

Pierwszy lot całkowicie zrusyfikowanego MS-21

29 kwietnia z lotniska w Irkucku swój pierwszy lot odbył zmodernizowany prototyp rosyjskiego samolotu średniego zasięgu MS-21 (nr seryjny MS.0012, rejestracja 73055). Jest to pierwsza maszyna, która została wyposażona w nowe rosyjskie systemy i komponenty, zainstalowane w celu zastąpienia zachodniego wyposażenia.

Lot trwał 1 godzinę i 15 minut, podczas którego samolot osiągnął wysokość 3000 metrów i prędkość 580 km/h. Załoga, w skład której wchodzili piloci doświadczalni i inżynierowie, potwierdziła prawidłowe działanie wszystkich systemów, w tym nowych rosyjskich urządzeń.

Zmodernizowany prototyp rosyjskiego samolotu średniego zasięgu MS-21 o numerze seryjnym MS.0012.

Ten lot inauguruje etap fabrycznych testów MS-21 w nowej konfiguracji, z całkowicie rosyjskimi systemami. Tego rodzaju wersja nosi oznaczenie MS-21-310. W ramach programu wymiany importowanych części, samolot został wyposażony w krajowe systemy awioniki, zasilania, klimatyzacji, oświetlenia, hydrauliki oraz podwozia, które zastępując około 80 zagranicznych komponentów. Nie było to proste zadanie, ponieważ wiele z nich trzeba było stworzyć od podstaw z braku krajowych odpowiedników. Planowane są dalsze testy certyfikacyjne na lotnisku w Żukowskim pod Moskwą. W próbach odział wezmą dwa zmodyfikowane prototypy, które wcześniej latały za zagranicznym wyposażeniem (wspomniany MS.0012/reg. 73055 oraz MS.0013/reg. 73057), jak również jeden MS-21-310 od początku zbudowany w całkowicie rosyjskiej wersji. Ta ostatnia maszyna jest obecnie na etapie montażu końcowego i dołączy do programu lotów testowych w nieco późniejszym terminie.

W ramach programu wymiany w MS-21 wszystkich importowanych części, konieczne było zastąpienie krajowymi odpowiednikami około 80 komponentów.

Rozpoczęcie państwowych lotów certyfikacyjnych z udziałem w pełni zmodyfikowanych samolotów MS-21-310 zaplanowano na przełom czerwca i lipca br. Ponieważ niezbędny jest czas na przeprowadzenie dość złożonych prób w locie produkcja seryjna samolotu MS-21-310 została obecnie przesunięta z 2025 na 2026 rok.

Budowa MS-21 ma na celu zastąpienie w Rosji samolotów produkowanych przez Boeinga i Airbusa. Pierwszy lot MS-21-300 z zagranicznymi silnikami Pratt & Whitney PW1000G oraz wyposażeniem od firm Thales, Honeywell i Rockwell Collins a nawet materiałami AeroComposite JSC na kompozytowe elementy skrzydeł odbył się 28 maja 2017 r. W tej wersji samolot został certyfikowany pod koniec grudnia 2020 r., ale nie trafił do produkcji seryjnej. Z powodu nałożonych na Rosję sankcji od 2018 r. większość zagranicznych komponentów i materiałów przestała być dostępna wymuszając przeprowadzenie znacznych modyfikacji.

Rozwój MS-21 napotkał wiele problemów. Obecna wersja MS-21-310 również jest daleka od doskonałości.

Wariant MC-21-310 z rosyjskimi silnikami PD-14 wykonał swój dziewiczy lot 15 grudnia 2020 r. Wybór napędu jest jednak daleki od optymalnego – właściwie jego jedyną zaletą jest fakt, że istnieje i ogólne charakterystyki masowo-gabarytowe pasowały do tego samolotu.

Według Jewgienija Elina, prezesa zarządu największego rosyjskiego prywatnego przewoźnika S7 Group, najnowszy rosyjski silnik turbowentylatorowy PD-14 będzie miał do 2026 r. średni nalot do czasu kapitalnego remontu wynoszący zaledwie 3600 h, a w przyszłości osiągnie być może 12 500 h. Są to wartości kilkukrotnie (!!!) niższe niż w najlepszych zachodnich silnikach, co przekłada się na częste wizyty w hangarze technicznym i długie przestoje. Generuje to dla przewoźnika znaczne koszty serwisowe oraz utratę zysków, kiedy samolot mógłby latać i zarabiać.

MS-21-310 z całkowicie rosyjskim wyposażeniem i napędem podczas pierwszego lotu 29 kwietnia 2025 r.

Problem z MS-21-310 leży również we wspaniałych krajowych materiałach kompozytowych i systemach, które choć podobno z powodzeniem zastąpiły zagraniczne odpowiedniki, to spowodowały także wzrost masy samolotu o prawie 6 ton. Miało to skutkować zmniejszeniem zasięgu lotu o blisko połowę, do 2800 km. Niektóre źródła sugerują, że zasięg wynosi jeszcze mniej, bo zaledwie 2000 km, co zasadniczo wykluczałoby samolot z kategorii maszyn średniodystansowych. Biorąc pod uwagę nadmierne zużycie paliwa przez silniki PD-14, parametry te sprawiają, że samolot najprawdopodobniej stał się komercyjnie nieopłacalny.

Ciężko powiedzieć, które linie lotnicze byłyby zainteresowane samolotem o tak absurdalnie słabych parametrach i wysokich kosztach operacyjnych. Z drugiej strony rosyjscy przewoźnicy nie mają aktualnie żadnego wyboru. Kwestie zasięgu MS-21-310 zostały pośrednio potwierdzone zarówno przez Manturowa, jak i Czemezowa, którzy publicznie omawiali możliwość opracowania skróconej wersji MS-21. Pierwszy wicepremier wygadał się we wrześniu ub. roku, że krótsza wersja pozwoliłaby na bardziej wydajną eksploatację samolotu, biorąc pod uwagę jego obecną charakterystykę masową.

Reklama
Reklama

Archiwum

Najpopularniejsze

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X