• Poniedziałek, 17 listopada 2025
X
Reklama

Pierwszy lot eksperymentalnego samolotu X-59

Reklama

28 października 2025 roku firma Lockheed Martin oblatała eksperymentalny samolot X-59. Ta zbudowana na zlecenie NASA awangardowa konstrukcja, ma pomóc w zrewolucjonizowaniu lotniczego transportu pasażerskiego.

Maszyna wystartowała do dziewiczego lotu z zakładów Skunk Works w Palmdale (Kalifornia) i wylądowała w pobliżu ośrodka NASA Armstrong Flight Research Center w Edwards, realizując lot zgodnie z planem i potwierdzając założenia dotyczące właściwości lotnych oraz funkcjonowania systemów. W tym locie jeszcze nie próbowano przekraczać prędkości dźwięku.

Zbudowany na zlecenie NASA eksperymentalny samolot X-59 podczas pierwszego lotu.

X-59 to unikatowa konstrukcja o małych skrzydłach i silnie wydłużonym kadłubie mająca udowodnić możliwość lotu z prędkością naddźwiękową przy znacznym ograniczeniu słyszalności gromu dźwiękowego. Za sprawą najnowszych zdobyczy naukowych w zakresie aerodynamiki oraz wiedzy o atmosferze, ten dobrze wszystkim znany i uciążliwy huk ma teraz dochodzić do powierzchni ziemi w postaci delikatnego „trzasku”.

Lockheed Martin X-59 podczas uroczystej prezentacji ukończonego prototypu przed zakładem Skunk Works w Palmdale, 12 stycznia 2024 r.

Sukces programu ma umożliwić zniesienie obecnych ograniczeń lotów naddźwiękowych nad lądem, opartych na dawno ustalonych normach hałasu, aby stworzyć podstawy dla nowych regulacji, które pozwolą na rozwój nowej generacji naddźwiękowych samolotów pasażerskich. W najbliższych miesiącach pracownicy Skunk Works i NASA będą kontynuować kampanię testów, w tym pierwsze loty z przekroczeniem prędkości dźwięku i badania akceptacji społecznej na dźwięk generowany podczas przelotów X-59 nad ośrodkami miejskimi.

Jednomiejscowy samolot X-59 ma długość 30,7 m i rozpiętość 29,5 m.

Reklama
Reklama

Archiwum

Najpopularniejsze

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X