• Czwartek, 25 kwietnia 2024
X

Pierwszy lot samolotu wielozadaniowego ŁMS-901 Bajkał

30 stycznia rosyjskie ministerstwo przemysłu i handlu poinformowało, że swój pierwszy lot wykonał prototyp lekkiego samolotu wielozadaniowego ŁMS-901 Bajkał. Według komunikatu start odbył się z lotniska w mieście Aramil pod Jekaterynburgiem. Maszyna przebywała w powietrzu około 25 minut i osiągnęła wysokość 500 metrów. Według słów zasiadającego za sterami samolotu pilota doświadczalnego Walentina Ławrentiewa podczas dziewiczego lotu sprawdzono stabilność lotu maszyny oraz jej reakcje na ruchy sterami, a wszystkie systemy działały normalnie.

Lekki samolot LMS-901 Bajkał podczas pierwszego lotu.

ŁMS-901 Bajkał został opracowany przez rosyjskie przedsiębiorstwo Bajkał Engineering (spółka należąca do Uralskich Zakładów Lotnictwa Cywilnego) na podstawie umowy z rosyjskim Ministerstwem Przemysłu i Handlu jako przyszły samolot dla lokalnych linii lotniczych w celu zastąpienia używanych dotychczas samolotów An-2.

Nowa maszyna ma zabierać na pokład dwóch pilotów oraz do dziewięciu pasażerów. Pod względem parametrów szczególny nacisk położono na zbliżone do An-2 charakterystyki startu i lądowania oraz wytrzymałość podwozia, aby uniknąć przebudowy lądowisk, z których dotychczas korzystały poczciwe Antki. Mimo zakładanej wyższej prędkości podejścia do lądowania, wynikającej z większego obciążenia powierzchni nośnej pojedynczego płata, skrócenie dobiegu osiągnięto poprzez zastosowanie śmigła z odwracanym ciągiem. Rozbieg jest równie krótki jak w Antonowie dzięki korzystniejszemu stosunkowi mocy silnika do masy.

W prototypowym samolocie ŁMS-901 Bajkał został zainstalowany zachodni silnik General Electric H80-200, czyli zmodernizowany czeski Walter M601 w wersji dla samolotów jednosilnikowych. Dopiero w samolotach seryjnych importowany silnik powinien zostać zastąpiony krajowym WK-800. Nowy samolot ma być dopuszczony do eksploatacji w temperaturach od -55 do +50 stopni C z możliwością przechowywania poza hangarem. Dlatego w ŁMS-901 zdecydowano się na użycie stopów aluminium jako głównego materiału konstrukcyjnego zamiast kompozytów, które okazały się gwoździem do trumny odrzuconego projektu TWS-2DTS. Prototypowy LMS-901 został zmontowany w Moskiewskim Instytucie Lotniczym. Wprowadzenie samolotu do produkcji seryjnej spodziewane jest w 2024 roku.

Upowszechnienie się maszyn ŁMS-901 ma ożywić rosyjski rynek przewozów lokalnymi liniami lotniczymi i rozwiązać problemy z zapewnieniem dostępności komunikacyjnej, przede wszystkim na Dalekim Wschodzie. Przed samolotem otwierają się również ciekawe perspektywy eksportowe. Operatorzy działający na terenie Federacji Rosyjskiej zadeklarowali gotowość do zakupu w ciągu 5 lat od daty certyfikacji samolotu co najmniej 110 samolotów w formule leasingu. Ponadto opcje zakupu obejmują około 50-70 samolotów w samej Rosji i co najmniej kolejne 50 egz. w krajach Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej. Zatem krótkoterminowe zapotrzebowanie rynkowe na tego typu samoloty szacuje się na 230 sztuk.

Podczas ubiegłorocznego salonu lotniczego MAKS-2021 doszło do podpisania umowy zakupu 20% udziałów w biurze projektowym Bajkał Engineering przez Kazachskie Zakłady Lotnicze. Kazachstan nie tylko będzie produkował części do maszyn budowanych w Rosji, ale uzyskał również licencję na montaż, marketing i sprzedaż ŁMS-901 podmiotom zagranicznym. Ma być to sposób na ominięcie ewentualnych zachodnich sankcji, gdyby się takowe pojawiły.

Antonow An-2, który jest wciąż eksploatowany także w polskich aeroklubach.

Pierwszy lot legendarnego An-2 odbył się 31 sierpnia 1947 roku. Rok później samolot wszedł do służby. Łącznie wyprodukowano około 18 tysięcy tych dwupłatowców, z tego blisko 12 tysięcy w Mielcu. Wiele z nich jest eksploatowanych przez ponad 40 lat. Mimo prób modyfikacji i unowocześniania tej konstrukcji jedynie chińskie warianty rozwojowe zyskały szersze uznanie, aczkolwiek jedynie na lokalnym rynku. Czy Bajkał powtórzy olbrzymi sukces poprzednika to się jeszcze okaże. Obecnie władze Federacji Rosyjskiej przewidują, że samoloty An-2 powinny zniknąć z wykazów flot małych przewoźników na Dalekim Wschodzie do 2025 roku.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X