27 września po raz pierwszy w przestworza wzniósł się wielozadaniowy samolot bojowy Eurofighter Typhoon, który został wyposażony w zaawansowany radar ECRS Mk2 z anteną AESA.
ECRS Mk2 ma dostarczyć pilotom Królewskich Sił Powietrznych w nowych zdolności do skutecznego pokonywania obrony powietrznej wroga. Radar ten oprócz tradycyjnych funkcji, takich jak wyszukiwanie i namierzanie celów powietrznych i lądowych, zapewnia także zaawansowane możliwości w zakresie walki radioelektronicznej, co czyni go jeszcze potężniejszym narzędziem w rękach pilotów Typhoonów. ECRS Mk2 pozwala na precyzyjne zlokalizowanie radaru przeciwnika i jego zagłuszenie poprzez wygenerowanie z własnej anteny w jego stronę wąskiej wiązki zakłócającej o wysokiej mocy, czyli dokonanie tzw. ataku elektronicznego. W tym czasie własny samolot może przebywać w bezpiecznej odległości od zagrożenia, poza zasięgiem rażenia wrogich pocisków przeciwlotniczych.
Pierwszy lot ECRS Mk2 na samolocie Typhoon odbywa się w ramach zleconego przez Wielką Brytanię programu integracji tego systemu, obejmującego także przeprowadzone wcześniej testy naziemne. Gotowy prototyp ECRS Mk 2 został najpierw dostarczony przez spółkę Leonardo UK firmie BAE Systems 31 marca 2023 roku. Urządzenie zostało następnie zainstalowane na wojskowej maszynie testowej nr ZK355/BS116. Prace montażowe zakończono w styczniu br., po czym nastąpił kilkumiesięczny etap testów naziemnych, w tym specjalnej komorze bezechowej. Próby w locie będą prowadzone z przyzakładowego lotniska BAE Systems w Warton.
Rozwój radaru ECRS Mk2 odbywa się w ramach inwestycji o wartości 2,35 mld funtów, która obejmuje integrację nowego radaru z Typhoonem w ramach programu o nazwie Phased 4 Enhancement realizowanego wspólnie z Niemcami, Włochami i Hiszpanią. Wielka Brytania na razie zamówiła radary ECRS Mk2 w liczbie wystarczającej na zmodernizowanie 40 samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon FGR4. Seryjna modyfikacja samolotów liniowych ma nastąpić w latach 2025-2030.