• Piątek, 4 października 2024
X

Pierwszy MQ-4C w Australii

16 czerwca, po samodzielnym locie przez Pacyfik, pierwszy australijski bezzałogowiec MQ-4C Triton przybył do bazy Królewskich Australijskich Sił Powietrznych (RAAF) w Tindal.

Jest to pierwszy z czterech samolotów tego typu zamówionych w Stanach Zjednoczonych na potrzeby RAAF. Pierwszy egzemplarz został został zaprezentowany przez producenta, koncern Northrop Grumman, we wrześniu 2022 r., a swój dziewiczy lot odbył 9 listopada 2023 r. Docelowo Australia planuje pozyskać siedem Tritonów, aczkolwiek ich zakup ma się odbywać etapami, w miarę dostępności środków finansowych. W opublikowanych w 2024 roku planach budżetowych nie ma jednak kwot na zakup kolejnych systemów.

MQ-4C wprowadzany do hangaru wkrótce po przybyciu do Australii. Zwracają uwagę rozmiary bezzałogowego samolotu.

MQ-4C Triton to rozpoznawczy statek powietrzny zaprojektowany do lotów na dużych wysokościach, który będzie używany do patroli morskich i innych zadań obserwacyjnych. Triton został opracowany na bazie bezzałogowca Global Hawk na zlecenie Marynarki Wojenną Stanów Zjednoczonych. Chociaż w znacznej części wykorzystuje on elementy pierwowzoru to jego płatowiec i skrzydła zostały wzmocnione, aby mógł bez obaw operować na mniejszych wysokościach, w cięższych warunkach pogodowych. Triton jest również wyposażony w systemy odladzające i odgromowe, które pozwalają mu zejść przez warstwy chmur i uzyskać lepsze zobrazowanie statków i innych celów na morzu. Podstawowe wyposażenie zadaniowe stanowią radar AN/ZPY-3 AESA i głowica elektrooptyczna MTS-B. Maszyna posiada też kompleksowy system MULTI-INT zdolny do odbioru i kategoryzowania podejrzanych emisji elektromagnetycznych.

Od 2018 roku RAAF jest partnerem Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych w ramach programu Triton. Zapewnia to Australii wpływ na podejmowaniu decyzji dotyczących możliwości i konfiguracji systemu.

MQ-4C może przebywać w powietrzu przez ponad 30 godzin, co znacznie przekracza długotrwałość lotu załogowych statków powietrznych takich jak P-8 Poseidon, które również są w posiadaniu australijskiego lotnictwa. Tritony będą więc ich cennym uzupełnieniem. Flota Tritonów będzie stacjonowała w bazie RAAF Tindal na Terytorium Północnym, ale sterowanie i monitorowanie lotu ma być prowadzone przez personel 9. Eskadry RAAF z bazy w Edynburgu w Australii Południowej. W ramach tymczasowej umowy o utrzymanie systemów w pełnej sprawności, obsługą techniczną maszyn mają się zajmować pracownicy firm Northrop Grumman Australia i L3Harris Australia. Oczekuje się, że wstępna gotowość operacyjna platformy zostanie osiągnięta do połowy 2025 roku.

Australia na razie zdecydowała się na zakup czterech Tritonów do patrolowania obszarów morskich.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X