16 czerwca, po samodzielnym locie przez Pacyfik, pierwszy australijski bezzałogowiec MQ-4C Triton przybył do bazy Królewskich Australijskich Sił Powietrznych (RAAF) w Tindal.
Jest to pierwszy z czterech samolotów tego typu zamówionych w Stanach Zjednoczonych na potrzeby RAAF. Pierwszy egzemplarz został został zaprezentowany przez producenta, koncern Northrop Grumman, we wrześniu 2022 r., a swój dziewiczy lot odbył 9 listopada 2023 r. Docelowo Australia planuje pozyskać siedem Tritonów, aczkolwiek ich zakup ma się odbywać etapami, w miarę dostępności środków finansowych. W opublikowanych w 2024 roku planach budżetowych nie ma jednak kwot na zakup kolejnych systemów.
MQ-4C Triton to rozpoznawczy statek powietrzny zaprojektowany do lotów na dużych wysokościach, który będzie używany do patroli morskich i innych zadań obserwacyjnych. Triton został opracowany na bazie bezzałogowca Global Hawk na zlecenie Marynarki Wojenną Stanów Zjednoczonych. Chociaż w znacznej części wykorzystuje on elementy pierwowzoru to jego płatowiec i skrzydła zostały wzmocnione, aby mógł bez obaw operować na mniejszych wysokościach, w cięższych warunkach pogodowych. Triton jest również wyposażony w systemy odladzające i odgromowe, które pozwalają mu zejść przez warstwy chmur i uzyskać lepsze zobrazowanie statków i innych celów na morzu. Podstawowe wyposażenie zadaniowe stanowią radar AN/ZPY-3 AESA i głowica elektrooptyczna MTS-B. Maszyna posiada też kompleksowy system MULTI-INT zdolny do odbioru i kategoryzowania podejrzanych emisji elektromagnetycznych.
MQ-4C może przebywać w powietrzu przez ponad 30 godzin, co znacznie przekracza długotrwałość lotu załogowych statków powietrznych takich jak P-8 Poseidon, które również są w posiadaniu australijskiego lotnictwa. Tritony będą więc ich cennym uzupełnieniem. Flota Tritonów będzie stacjonowała w bazie RAAF Tindal na Terytorium Północnym, ale sterowanie i monitorowanie lotu ma być prowadzone przez personel 9. Eskadry RAAF z bazy w Edynburgu w Australii Południowej. W ramach tymczasowej umowy o utrzymanie systemów w pełnej sprawności, obsługą techniczną maszyn mają się zajmować pracownicy firm Northrop Grumman Australia i L3Harris Australia. Oczekuje się, że wstępna gotowość operacyjna platformy zostanie osiągnięta do połowy 2025 roku.