28 sierpnia szef sztabu włoskiej marynarki wojennej, admirał Enrico Credendino, ogłosił uzyskanie przez pokładowy komponent lotniczy F-35B wstępnej gotowości operacyjnej. Oznacza to, że startujące z okrętu maszyny są już w stanie wykonywać ograniczony zakres zadań bojowych.
Włoskie F-35B bazują na pokładzie lotniskowca ITS Cavour, który odbywa obecnie ćwiczenia u wybrzeży Japonii. Przebudowa okrętu, aby mogły na nim stacjonować samoloty piątej generacji, została ukończona w maju 2020 roku. W lutym 2021 roku włoski lotniskowiec został wysłany do Stanów Zjednoczonych w celu odbycia prób certyfikacyjnych z udziałem F-35B. Wówczas były to jednak samoloty z jednostki doświadczalnej VX-23 należącej do amerykańskiej marynarki wojennej. Z kolei 30 lipca tego samego roku raz pierwszy wylądował na nim włoski F-35B.
Na razie pokładowa grupa lotnicza F-35B liczy sześć samolotów. Ogółem na potrzeby włoskiego lotnictwa morskiego zostało zamówionych 15 takich maszyn. W przyszłości całkowicie zastąpią one samoloty AV-8B Plus Harrier II, które na razie są używane równolegle z pierwszymi F-35B.
Obecnie bardzo niewiele krajów jest w stanie operować maszynami piątej generacji z pokładów okrętów lotniczych. Pierwsze były oczywiście Stany Zjednoczone, a po nich do niedawna tylko Wielka Brytania, która również kupiła F-35B. Działaniom z F-35B z włoskiego lotniskowca ITS Cavour z pewnością uważnie przyglądali się Japończycy, którzy również zmodyfikowali swoje okręty desantowe do przyjmowania zdolnych do krótkiego rozbiegu i pionowego lądowaniaF-35B. Japonia może otrzymać swój pierwszy samolot tej specyficznej odmiany już w przyszłym roku.