• Niedziela, 2 października 2022
X

Pół miliona godzin nalotu samolotu Super Tucano

6 kwietnia, podczas odbywających się w Chile targów FIDAE 2022, brazylijski koncern Embraer ogłosił, że światowa flota samolotów A-29 Super Tucano osiągnęła łączny nalot 500 tys. godzin. Dostarczono już ponad 260 egzemplarzy tej konstrukcji, która została wybrana przez siły powietrzne ponad 15 krajów.

Samoloty tego typu kupiły Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF), a także wiele krajów Ameryki Łacińskiej: Brazylia, Chile, Kolumbia, Ekwador i Dominikana. Inni nabywcy Super Tucano to Indonezja, Liban i Filipiny. W Afryce A-29 jest użytkowany przez Burkina Faso, Mali, Mauretanię, Angolę, a od niedawna również przez Nigerię. W niedalekiej przeszłości Super Tucano były bardzo intensywnie wykorzystywane bojowo przez lotnictwo Islamskiej Republiki Afganistanu. Bosco Costa Junior, dyrektor handlowy Embraer Defense and Security, powiedział „Oprócz 500 000 godzin nalotu, A-29 zgromadził również na swoim koncie ponad 60 000 godzin lotów bojowych. Zasadniczo jest to jedyna obecnie produkowana zaawansowana, lekka platforma bojowa, rozpoznawcza i szkolna spośród samolotów turbośmigłowych, która posiada sprawdzone zdolności bojowe na całym świecie”.

Pierwszym użytkownikiem A-29 Super Tucano były oczywiście Brazylijskie Siły Powietrzne.

Opracowany w celu spełnienia wymagań Brazylijskich Sił Powietrznych A-29 może wykonywać szeroki zakres zadań, w tym loty szturmowe, patrolowo-zwiadowcze, przechwytujące oraz przeciwpartyzanckie. Maszyna może operować z krótkich i nieutwardzonych pasów startowych w najbardziej surowych warunkach środowiskowych przy minimalnej infrastrukturze naziemnej. Eksploatacja Super Tucano charakteryzuje się również niskimi kosztami i bardzo wysoką dostępnością operacyjną. W niektórych flotach gotowość samolotów do lotu przekracza 90% stanu.

Oprócz funkcji bojowych samolot jest szeroko wykorzystywany do szkolenia zaawansowanego. Jego zdolność do symulowania misji bojowych oraz do transmisji danych podczas lotu uczyniła z niego bardzo skuteczną platformę szkoleniową. Będąc samolotem wielozadaniowym A-29 jest wystarczająco elastyczny, aby zapewnić w ramach jednej platformy możliwość prowadzenia rozpoznania, bliskiego wsparcia powietrznego i zaawansowanego szkolenia, optymalizując w ten sposób koszty utrzymania floty. A-29 jest wyposażony szereg nowoczesnych systemów pokładowych, w tym głowicę elektrooptyczną do obserwacji w podczerwieni ze wskaźnikiem laserowym, oświetlenie przystosowane do użycia gogli noktowizyjnych, system bezpiecznej komunikacji głosowej i terminal transmisji danych.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X