12 grudnia Agencja Uzbrojenia zawarła umowę z amerykańską firmą General Atomics Aeronautical Systems Inc. na dostawę zestawu bezzałogowych statków powietrznych MQ-9B SkyGuardian.
System ma zostać dostarczony w pierwszym kwartale 2027 roku, a jego wartość określono w umowie na około 310 mln USD netto. Po raz pierwszy o zamiarze pozyskania tego typu aparatów Agencja Uzbrojenia poinformowała w lutym 2022 roku. Od razu zaznaczono, że docelowo mają być to aparaty w wersji MQ-9B Sky Guardian, a zatem będącej w produkcji dopiero od niedawna. Jednocześnie w ramach pilnej potrzeby operacyjnej podjęto decyzję o leasingu dwóch bezzałogowców wersji MQ-9A Extended Range, na które umowę z tym samym producentem podpisano w październiku 2022 roku.
Obecnie zamawiane MQ-9B Sky Guardian zastąpią leasingowane maszyny, choć nie ma dokładnej informacji w jakiej proporcji. Oficjalny komunikat MON wspomina jedynie, że zakupiono kilka platform powietrznych. Bardziej szczegółowe informacje w tym temacie przekazał producent który ogłosił, że Polska kupiła trzy platformy powietrzne MQ-9B SkyGuardian, dwie stacje kontroli i pakiet wsparcia serwisowego przez trzy lata.
MQ-9B Sky Guardian z pewnością wnoszą wiele nowych możliwości w kwestii pozyskiwania danych obrazowych (IMINT) i rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT). Ze względu na znaczne rozmiary Sky Guardian pozwala na równoczesne wykorzystanie głowicy optoelektronicznej, wbudowanego wielofunkcyjnego radaru Lynx oraz opcjonalnego wyposażenia w przedziale kadłuba. Masa zabieranych podwieszeń sięga 2155 kg i może składać się z dodatkowych zasobników lub uzbrojenia. Z maszynami zostały zintegrowane pociski rakietowe AGM-114 Hellfire i Brimstone, a także bomby GBU-12, GBU-49 i GBU-38 JDAM. Napęd stanowi turbośmigłowy silnik Honeywell TPE331-10 o mocy 900 KM. Długotrwałość lotu MQ-9B dochodzi do 40 godzin.