

4 lipca rząd Portugalii podjął uchwałę zezwalającą na rozpoczęcie negocjacji z brazylijską firmą Embraer w sprawie zakupu lekkich samolotów bojowych A-29 Super Tucano.
Ministerstwu obrony przydzielono na ten cel budżet w wysokości 180,5 mln euro. Portugalczycy zamierzają nabyć 10-12 samolotów, ale wydatki muszą uwzględniać także koszty zaprojektowania, prób i certyfikacji nowej konfiguracji maszyny, która musi zostać dostosowana do standardów NATO. Nowy wariant, promowany od 2023 roku przez Embraera pod oznaczeniem A-29N, będzie zawierał dodatkowe wyposażenie i zdolności oczekiwane przez natowskich nabywców. Będzie to między innymi nowe łącze wymiany danych o sytuacji taktycznej (obecny standard NATO to Link-16), pełna obsługa wszystkich systemów bojowych przez jednego pilota i kilka pomniejszych modyfikacji. Dzięki temu zwiększą się możliwości samolotu, pozwalając np. na jego wykorzystanie w misjach szkoleniowych na rzecz wysuniętych nawigatorów naprowadzania lotnictwa JTAC (Joint Terminal Attack Controller).

Embraer A-29 Super Tucano został wyprodukowany w ponad 260 egzemplarzach, które dostarczono do kilkunastu krajów świata. Na zakup tego samolotu zdecydowało się ponad 15 sił powietrznych.
Ponadto planuje się unowocześnić systemy do treningu załóg zgodnie z panującymi obecnie światowymi trendami. Chodzi między innymi o zastosowanie rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej. Jak twierdzi Bosco da Costa Jr, prezes i dyrektor generalny Embraer Defence & Security, zmiany te zostały zainspirowane przez kilka krajów europejskich, które wykazały zainteresowanie pozyskaniem Super Tucano w roli samolotu bojowego i szkolnego.
Portugalia jest zainteresowana lekką maszyną szturmową ze względu na duże zaangażowania się tego kraju w misje pokojowe pod egidą ONZ. Służące w Afryce kontyngenty wojskowe często są atakowane i wymagają wsparcia z powietrza. Poza tym lotnictwo w kraju od kilku lat odczuwa brak platformy szkoleniowej po wycofaniu w 2018 roku samolotów Alpha Jet. Wybór konstrukcji Embraera ma tez podłoże gospodarcze. Na terenie Portugalii funkcjonują będące własnością brazylijskiego koncernu zakłady OGMA, w których odbywać się będą naprawy i prace serwisowe europejskiej floty Super Tucano. Dotyczy to zarówno maszyn kupionych przez Lizbonę, jak też potencjalnie innych samolotów tego typu, w razie powodzenia ich sprzedaży do kolejnych krajów naszego kontynentu.

Wizualizacja przyszłego wariantu A-29N, który będzie zawierał wyposażenie i zdolności oczekiwane przez natowskich nabywców.
Embraer A-29 Super Tucano może wykonywać szeroki zakres zadań, w tym misje szturmowe, rozpoznawcze i przechwytywanie wolno poruszających się celów powietrznych. Maszyna może operować z nieutwardzonych pasów startowych w wysuniętych bazach operacyjnych, przy bardzo niewielkim wsparciu logistycznym. Wszystko to w połączeniu z niskimi kosztami eksploatacji i wysokim współczynnikiem gotowości do lotu (ponad 90%). Samolot jest wyposażony w nowoczesne sensory i uzbrojenie kierowane. Posiada głowicę elektrooptyczną z laserowym wskaźnikiem celów, gogle noktowizyjne, bezpieczną komunikację głosową i system transmisji danych. Oprócz roli lekkiego samolotu bojowego Super Tucano jest szeroko wykorzystywany również do szkolenia przyszłych pilotów maszyn odrzutowych.