16 grudnia portugalskie Ministerstwo Obrony podpisało kontrakt z brazylijską firmą Embraer na zakup turbośmigłowych samolotów A-29N Super Tucano. Tym samym Portugalskie Siły Powietrzne staną się pierwszym użytkownikiem nowego wariantu tego samolotu szkolno-bojowego, który został specjalnie skrojony pod potrzeby państw NATO.
Za 12 maszyn wraz z towarzyszącym sprzętem i usługami Embraer otrzyma około 200 mln euro. Wspomniana kwota również uwzględnia koszty zaprojektowania, prób i certyfikacji nowej konfiguracji samolotu. Portugalia postanowiła nabyć Super Tucano ze względu na duże zaangażowania się tego kraju w misje pokojowe pod egidą ONZ. Służące w Afryce kontyngenty wojskowe często są atakowane i wymagają wsparcia z powietrza. Poza tym lotnictwo w kraju od kilku lat odczuwa brak platformy szkoleniowej po wycofaniu w 2018 roku samolotów Alpha Jet. Wybór konstrukcji Embraera ma też podłoże gospodarcze. Na terenie Portugalii funkcjonują będące własnością brazylijskiego koncernu zakłady OGMA, w których odbywać się będą naprawy i prace serwisowe europejskiej floty Super Tucano. Dotyczy to zarówno maszyn kupionych przez rząd w Lizbonie, jak też potencjalnie innych samolotów tego typu, w razie powodzenia ich sprzedaży do kolejnych krajów naszego kontynentu.
A-29 Super Tucano może wykonywać szeroki zakres zadań, w tym misje szturmowe, rozpoznawcze i przechwytywanie wolno poruszających się celów powietrznych. Maszyna może operować z nieutwardzonych pasów startowych w wysuniętych bazach operacyjnych, przy bardzo niewielkim wsparciu logistycznym. Wszystko to w połączeniu z niskimi kosztami eksploatacji i wysokim współczynnikiem gotowości do lotu (ponad 90%). Samolot jest wyposażony w nowoczesne sensory i uzbrojenie kierowane. Posiada głowicę elektrooptyczną z laserowym wskaźnikiem celów, gogle noktowizyjne, bezpieczną komunikację głosową i system transmisji danych. Oprócz roli lekkiego samolotu bojowego Super Tucano jest szeroko wykorzystywany również do szkolenia zaawansowanego przyszłych pilotów maszyn odrzutowych.
Najnowszy wariant A-29N obejmuje zaawansowaną awionikę, specyficzne dla NATO systemy łączności, obsługę wszystkich systemów bojowych przez jednego pilota i inne nieujawnione nowe możliwości, dostosowane do wymagań operacyjnych Portugalii. Dzięki temu zwiększą się zdolności bojowe i szkoleniowe samolotu, pozwalając np. na jego wykorzystanie w misjach treningowych na rzecz wysuniętych nawigatorów naprowadzania lotnictwa JTAC (Joint Terminal Attack Controller).