W prowadzonym przez spółkę Airbus Defence and Space w programie Eurodrone doszło do pomyślnego sfinalizowania fazy wstępnego przeglądu projektu (PDR).
W tym ważnym etapie uczestniczyły koordynująca program agencja OCCAR, przedstawiciele krajów-nabywców oraz inżynierowie trzech głównych podwykonawców: Airbus Defence and Space Spain, Dassault Aviation i Leonardo.
Akceptacja w fazie PDR świadczy o tym, że udoskonalony wstępny projekt bezzałogowca spełnia wymagania, co utorowało drogę do rozpoczęcia opracowania projektu szczegółowego. Jest to wynik przeprowadzonych ocen technicznych, w tym testów modelu Eurodrona w tunelu aerodynamicznym, a także oceny ogólnej projektu pod kątem zapewnienia oczekiwanych zdolności operacyjnych oraz ewaluacji w pełni reprezentatywnego tzw. cyfrowego bliźniaka. Od samego początku program Eurodrona czerpie korzyści z obu metod projektowania – fizycznej i cyfrowej.
Projektanci zaangażowani do programu Eurodrona, wykorzystując już zdobytą wiedzę, przystępują obecnie do kolejnej fazy prac, których celem jest zaliczenie przeglądu najważniejszych elementów projektu (CDR). Ich finał będzie stanowić ostatni krok i zamknięcie fazy projektowania architektury systemu.
Zdalnie sterowany Eurodron będzie aparatem zoptymalizowanym do prowadzenia długotrwałych operacji o znaczeniu strategicznym na średnich wysokościach. Wstępne dane mówią, że projektowany bezzałogowy samolot będzie osiągał rozpiętość 30 m i masę startową 11 ton. Napęd mają stanowić dwa silniki turbośmigłowe General Electric Catalyst. Podstawową rolą Eurodrona będzie wykonywanie zadań rozpoznawczych, obserwacyjnych, wykrywania oraz identyfikacji celów (ISTAR). W tym celu aparat ma być wyposażony najnowsze technologie i czujniki, które sprawią, że stanie się on jednym z najważniejszych elementów lotnictwa wojskowego w krajach, które zdecydowały się na jego zakup.
Wspólne zamówienie na Eurodrony ze strony rządów Francji, Niemiec, Włoch i Hiszpanii zostało złożone za pośrednictwem agencji OCCAR 24 lutego 2022 roku. Obejmuje ono rozwój i produkcję łącznie 20 systemów oraz zapewnienie ponad 5 lat okresu wsparcia serwisowego. Każdy system będzie zawierał stację kontroli z układami łączności i analizy danych oraz zestaw trzech platform powietrznych. Francja zamówiła 12 dronów (4 systemy), Niemcy będą ich miały 21 (7 systemów), Włochy otrzymają 15 dronów (5 systemów), a Hiszpania odbierze 12 egzemplarzy takich maszyn (4 systemy).