• Wtorek, 23 kwietnia 2024
X

Postępy w programie CRANE

W ramach programu CRANE (Control of Revolutionary Aircraft with Novel Effectors) amerykańska agencja rządowa DARPA powierzyła firmie Aurora Flight Sciences zaprojektowanie i zbudowanie eksperymentalnego samolotu, który może latać bez tradycyjnych, ruchomych powierzchni sterujących.

Po pomyślnym zakończeniu Fazy 1 programu, polegającej na opracowaniu wstępnego projektu i wykonaniu modelu tunelowego do testów aerodynamicznych, obecna Faza 2 skupi się na projekcie szczegółowym samolotu i rozwoju oprogramowania do sterowania lotem za pomocą kontrolowanego opływy strug powietrza wokół maszyny (Active Flow Control).

Kontrakt obejmuje również opcjonalną Fazę 3, w której DARPA zamierza zlecić budowę i przetestowanie w locie eksperymentalny samolot o masie startowej 7 000 funtów. W założeniu jego konstrukcja ma rozwiązywać dwa podstawowe problemy techniczne: sposób zabudowy sytemu AFC w pełnowymiarowym samolocie oraz bezpieczne sterowanie na nim w kontrolowanym locie. Unikatową cechą samolotu demonstracyjnego będzie modułowa konstrukcja skrzydeł, pozwalająca na wymianę efektorów AFC lub całych sekcji skrzydeł, aby uzyskać nową konfigurację płatowca. Umożliwi to w przyszłości integrację innych zaawansowanych technologii, które będą wymagały przeprowadzenia testów w locie. Dzięki temu demonstrator może w przyszłości posłużyć do innych celów, gdy potencjał badawczy programu CRANE ulegnie wyczerpaniu.

Technologia AFC oferuje wiele interesujących możliwości w zakresie poprawy osiągów samolotów. Dotyczy to takich kwestii jak eliminacja ruchomych powierzchni sterowych, zmniejszenie oporu powietrza, zachowanie sterowności również na dużych kątach natarcia, a także zastosowanie grubszych skrzydeł w celu zwiększenia wydajności konstrukcji np. poprzez zwiększenie wewnętrznej objętości paliwa oraz uproszczenie budowy płatowców o dużym udźwigu.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X