• Środa, 4 grudnia 2024
X

Protest Sikorsky’ego w sprawie FLRAA

28 grudnia Sikorsky, firma należąca do koncernu Lockheed Martin, złożyła formalny protest, zwracając się do amerykańskiego urzędu Government Accountability Office (GAO) o ponowne rozpatrzenie decyzji amerykańskiej armii w sprawie wskazania zwycięzcy w programie Future Long-Range Assault Aircraft (FLRAA). Warto przypomnieć, że 5 grudnia następcą śmigłowca UH-60 został oficjalnie ogłoszony Bell V-280 Valor.

W oświadczeniu firmy Sikorsky czytamy:

„Na podstawie dokładnej analizy informacji i opinii przekazanych przez US Army, firma Lockheed Martin Sikorsky, w imieniu Team DEFIANT, kwestionuje decyzję dotyczącą programu FLRAA. Dane i dyskusje prowadzą nas do przekonania, że propozycje nie były konsekwentnie oceniane w celu dostarczenia najlepszych zdolności w interesie armii, naszych żołnierzy i amerykańskich podatników. Krytyczne znaczenie programu FLRAA dla armii i naszego narodu wymaga najbardziej wydajnego, przystępnego cenowo i obarczonego najmniejszym ryzykiem rozwiązania. Jesteśmy przekonani, że DEFIANT-X jest maszyną, której US Army potrzebuje do realizacji swoich złożonych misji dziś i w przyszłości.”

Demonstrator zespołu Sikorsky i Boeing SB-1 Defiant w towarzystwie śmigłowca UH-60.

GAO ma teraz 100 dni na rozpatrzenie protestu, który teoretycznie wstrzymuje wszelkie prace nad realizacją kontraktu o początkowej wartości 232 mln USD. Jest to suma mająca wystarczyć jedynie na ukończenie prac projektowych nad docelowym wariantem V-280, który w przyszłości zmaterializuje się w formie 6-8 prototypów, reprezentujących egzemplarze w pełni użytkowe (eksperymentalny V-280 posłużył do wstępnych testów, dowodzących słuszności ogólnej koncepcji maszyny). Potencjalnie wartość zamówień może jednak wzrosnąć do ponad 70 mld USD, ponieważ w przyszłości zastąpienia będzie wymagać blisko 2000 śmigłowców UH-60 służących obecnie w US Army. Przy czym jest niemal pewne, że w razie przyjęcia danej konstrukcji na wyposażenie przez amerykańskie siły zbrojne, posypią się również liczne zamówienia eksportowe. Stawką są więc kontrakty, które zapewnią zwycięskiej firmie pracę przy produkcji i modernizacji pionowzlotów przez następne kilkadziesiąt lat.

5 grudnia zwycięzcą w programie FLRAA została ogłoszona konstrukcja Bella bazująca na demonstratorze V-280 Valor.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X