Wietnam odebrał pierwszą partię sześciu egzemplarzy samolotu szkolnego L-39NG. W ten sposób południowoazjatycki kraj stał się pierwszym użytkownikiem na świecie tego typu maszyn. Umowa dotycząca zakupu przez Wietnam łącznie 12 samolotów L-39NG została zawarła w 2021 roku.
Dostawa gotowego samolotu L-39NG do klienta składa się z kilku etapów. Po spełnieniu wszystkich określonych wymagań w ramach tzw. FAT (Factory Acceptance Test), czyli testu odbiorczego na poziomie fabrycznym w zakładzie Aero, samolot może zostać przetransportowany do kraju przeznaczenia. Tutaj przeprowadzany jest tzw. SAT (Site Acceptance Test), czyli proces, podczas którego maszyna jest testowana i odbierana przez przedstawicieli nabywcy. Celem testu SAT jest zapewnienie, że statek powietrzny jest prawidłowo zmontowany i skonfigurowany oraz jest gotowy do realizacji zadań zgodnie z przeznaczeniem.
Personel użytkownika przechodzi także odpowiedni cykl szkoleń teoretycznych i praktycznych. W skład pakietu wchodzi także system szkolenia opartego na symulatorach czy podręczniki dla pilotów i mechaników. Instrukcja obsługi samolotu L-39NG liczy dziesiątki tysięcy stron i służy technikom podczas prowadzenia przeglądów i napraw, a także zawiera informacje o potrzebnych go tego narzędziach i sposobie ich użycia. Piloci mają również do dyspozycji obszerny podręcznik, który szczegółowo opisuje procedury dotyczące różnych manewrów i sytuacji w locie.
L-39NG (Next Generation) jest głęboko zmodernizowaną wersją rozwojową samolotu L-39 Albatros. W samolocie dokonano znaczących zmian w zakresie struktury płatowca oraz wyposażenia i napędu, aby dostosować maszynę do współczesnych wymogów w zakresie zaawansowanego szkolenia przyszłych pilotów myśliwskich. L-39NG otrzymał nową awionikę obejmującą m.in. kolorowe monitory wielofunkcyjne, wskaźnik przezierny oraz nowoczesne systemy nawigacji i łączności. Jego napęd stanowi zachodni silnik Williams International FJ44-4M.
Do zbudowania jednego L-39NG potrzeba około 14 000 części, 17 500 nitów i 31 000 godzin pracy. Obecnie linia produkcyjna w zakładzie Aero Vodochody pozwala na ukończenie do 17 samolotów L-39NG rocznie. Pełną wydajność 24 maszyn rocznie będzie można osiągnąć w ciągu dwóch lat. Firma dysponuje obecnie zamówieniami na 34 samoloty L-39NG. W ich produkcję zaangażowano szereg podwykonawców i dostawców, z których ponad 60 proc. to firmy czeskie.