9 września Airbus Poland i Draco Aircraft podpisały umowę, która umożliwi spółce Draco Aircraft budowę w Polsce samolotu nowej generacji klasy HyperSTOL, zwanego Draco. W ramach tego porozumienia Airbus Poland przekaże prawa własności intelektualnej do samolotu PZL-104 Wilga, który będzie bazą dla nowego projektu.
Założona w 2023 r. w Warszawie firma Draco Aircraft sp. z o.o. zamierza podjąć się produkcji znacznie zmodyfikowanego wariantu Wilgi o nazwie Draco. Podstawą dla tej konstrukcji będzie wizjonerski projekt Wilgi Draco autorstwa Mike’a Pateya. Mike Patey udzielił zgody na wykorzystanie jego konceptu, a Draco Aircraft pod przewodnictwem byłego Wiceprezesa Airbus oraz CEO Airbus Poland, Johannesa von Thaddena, planuje wprowadzić ten rewolucyjny samolot do powszechnej sprzedaży.
Eksperymentalny samolot Wilga Draco został zaprojektowany i zbudowana przez Mike’a Patey’a w oparciu o płatowiec ostatniej seryjnej Wilgi 2000 o numerze 0060024. Prowadzona w serwisie YouTube relacja z budowy przysporzyła tej niezwykłej konstrukcji miliony fanów na całym świecie. Patey zamontował silnik turbośmigłowy Pratt & Whitney PT6A-28 o mocy 680 KM, zmodyfikował skrzydła, lotki, klapy, a także stery kierunku i wysokości. Śmigło pozwalało na odwrócenie ciągu, co umożliwiało aktywne hamowanie lub cofanie. Niestety samolot uległ zniszczeniu w wypadku podczas startu z lotniska Reno w stanie Nevada 16 września 2019 r., kiedy Mike Patey zaryzykował start przy porywistym bocznym wietrze (wszyscy na pokładzie przeżyli bez większych obrażeń).
Dzięki wspominanym modyfikacjom oryginalny Draco wyróżniał się unikalnymi cechami HyperSTOL, do których należą szczególnie krótki dynamiczny start, wznoszenie oraz lądowanie. Seryjna maszyna firmy Draco Aircraft będzie wymagała tylko 30 metrów na start i 25 metrów na lądowanie oraz posiadała nieocenioną zdolność operowania z wyjątkowo krótkich pasów trawiastych lub przygodnych, nieprzygotowanych lądowisk, bez potrzeby korzystania z betonowego pasa startowego.
Jednocześnie seryjny Draco zaoferuje nową jakość transportu dla pilota oraz 3 pasażerów wraz z dodatkowym bagażem, łącząc nowoczesną awionikę Garmin’a oraz luksusowe wyposażenie kabiny. Maszyna będzie też spełniać najsurowsze wymogi bezpieczeństwa, co sprawi, że ten samolot stanie się idealnym rozwiązaniem dla wszystkich miłośników latania. Wariant ten będzie pełni certyfikowany zarówno przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), jak i przez Federalną Administrację Lotnictwa USA (FAA).
Tomasz Wolf, były szef Biura Konstrukcyjnego Airbus Poland, który nadzorował prac nad ostatnią wersją PZL-104MA Wilga 2000, wniesie swoje doświadczenie jako główny doradca ds. inżynierii i projektowania, zapewniając płynny transfer know-how oraz sprawną budowę zespołu projektowego i inżynieryjnego Draco Aircraft. Przewiduje się, że pierwsze samoloty będą dostępne dla klientów w 2028 r.
„Draco będzie projektowany i budowany w Polsce, ale dostępny dla klientów na całym świecie. Dzięki temu kontraktowi możemy się teraz skoncentrować na poszukiwaniu inwestorów, rozbudowie zdolności projektowych i produkcyjnych w Polsce oraz pozyskiwaniu klientów. Jesteśmy gotowi do rozpoczęcia prac. „Draco” będzie dostępny w kilku wersjach: najpierw w wersji w wersji cywilnej dla klientów prywatnych, następnie w wersji do patrolowania, obserwacji i rozpoznania ISR dla służb państwowych, np. straży granicznej, później samolot z napędem elektrycznym oraz w konfiguracji wojskowej jako samolot wsparcia bojowego. „Draco” będzie unikalną platformą oferującą szeroką gamę konfiguracji przeznaczonych do realizacji szerokiego spektrum zadań.” – wyjaśnił Johannes von Thadden.