• Sobota, 14 września 2024
X

Pożegnanie niemieckich Sea Kingów

Dziś rano miała miejsca uroczystość wycofania z eksploatacji niemieckiego lotnictwa morskiego śmigłowców ratowniczych Sea King Mk 41. Maszyna tego typu wykonała ostatni lot w barwach Marineflieger, czyli morskiego komponentu lotniczego niemieckiej marynarki wojennej.

Staje się to niejako tradycją, że odchodzące ze służby niemieckie maszyny otrzymują grafikę z motywem zachodzącego słońca. Tak było ostatnio w przypadku UH-1, więc ten sam schemat powtórzono na Sea Kingu. Od marca tego roku maszyny tego typu nie wykonują już w Niemczech lotów operacyjnych, za to przygotowują się do wyprawy nad Morze Czarne. Decyzją niemieckich władz wszystkie sprawne Sea Kingi mają zostać przekazane Ukrainie. Nie jest ich obecnie za wiele, bowiem mowa jest zaledwie o sześciu egzemplarzach na 20 posiadanych ogółem przez Marineflieger. Na Ukrainie niemieckie Sea Kingi najprawdopodobniej utworzą wspólną eskadrę z trzema takimi maszynami, które wcześniej przekazała Wielka Brytania.

Swoje ostatnie sprawne Sea Kingi rząd niemiecki zdecydował się przekazać Ukrainie.

Następcami Sea Kingów są śmigłowce NH 90 NTH Sea Lion. Zostały one zamówione w 2015 roku w liczbie 18 egzemplarzy, a ostatnia maszyna tego typu odebrana została w styczniu 2023 roku. Są one znacznie nowocześniejsze od Sea Kingów. Posiadają między innymi harpun do zakotwienia na pokładach okrętów i automatycznie składany wirnik do hangarowania. Sea Lion może być stale zaokrętowany na jednostki zaopatrzeniowe typu Berlin, ale oczywiście jest zdolny do lądowania na innych okrętach wyposażonych w odpowiednio duży pokład lotniczy.

Będący następcą Sea Kinga nowoczesny NH 90 NTH Sea Lion wnosi nową jakość do niemieckiego lotnictwa morskiego.

Czujniki Sea Liona obejmują 360-stopniowy radar nadzoru morskiego, kamery na podczerwień i kamery wideo połączone z dalmierzem laserowym, a także systemy rozpoznania radioelektronicznego i samoobrony. Umieszczona wewnątrz konsola taktyczna służy do przetwarzania danych z czujników i wymiany informacji z innymi statkami powietrznymi lub okrętami. Maszyna obok 3-4 osobowej załogi może zabrać do 20 pasażerów i jest wyposażona w specjalny sprzęt medyczny oraz wciągarkę ratunkową. Oprócz podstawowej funkcji ratowniczej Sea Lion może być używany do transportu na okręty personelu i ładunków.

Niemiecki Sea King Mk 41 w pożegnalnym malowaniu, symbolizującym zmierzch tych śmigłowców w służbie Marineflieger.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X