Dzisiaj w zakładzie koncernu Lockheed Martin w Fort Worth w Teksasie oficjalnie zaprezentowano pierwszy ukończony samolot F-35A Husarz. Ceremonia zwana roll-outem symbolicznie kończy prace na samolotem na linii montażowej, po których maszyna opuszcza halę fabryczną i może być oddana zespołowi pilotów doświadczalnych w celu przeprowadzenia prób w locie.
Na postawie zawartej 31 stycznia 2020 roku umowy Polska otrzyma 32 egz. F-35A z wyposażeniem TR-3 (Technology Refresh 3) i w standardzie Block 4. W produkcji jest obecnie osiem samolotów, z tego cztery znajdują się już na linii montażu końcowego w Fort Worth, a pozostała czwórka jest na etapie fabrykacji elementów (sekcji) płatowca, które będą później łączone w całość.
Oto pierwszy polski samolot F-35A Lightning II 🇵🇱
W dniu Święta Lotnictwa Polskiego, w Fort Worth w Teksasie zaprezentowany został pierwszy polski myśliwiec V generacji.
To wielki przełom w rozwoju Sił Zbrojnych RP i ważny element procesu ich transformacji. Zmieni przyszłość… pic.twitter.com/kApIpzFt7d
— Sztab Generalny WP (@SztabGenWP) August 28, 2024
Przylot pierwszych samolotów do Polski spodziewany jest w styczniu 2026 roku. Na wspominany rok zaplanowano dostawę 14 egzemplarzy. Jako pierwsza otrzyma je baza w Łasku, a od stycznia roku następnego maszyny mają trafiać również do Świdwina. Do przeszkolenia na samoloty F-35A wyznaczono 24 pilotów z Krzesin i Łasku, którzy dysponują głównie doświadczeniem z F-16C/D. Później będzie to mieszanka pilotów po F-16 oraz świeżo upieczonych absolwentów Lotniczej Akademii Wojskowej.
Na jesieni br. planowany jest wylot na szkolenie do USA pierwszych dwóch pilotów, którzy zostaną wyszkoleni do poziomu instruktorów. Generalnie przewiduje się wysłanie pilotów w siedmiu grupach. Szkolenie instruktorskie będzie trwało 10 miesięcy, a dla pozostałych przewidziano kurs sześciomiesięczny. W USA piloci będą mieli do dyspozycji pierwszych osiem wyprodukowanych dla Polski myśliwców F-35A, które w latach 2024-2027 będą stacjonowały w bazie Ebbing w Arkansas. W Eglin na Florydzie będzie się natomiast odbywać, poprzedzające część praktyczną, szkolenie teoretyczne i symulatorowe.
Do wykonywania czynności obsługowych przy F-35A ma być przeszkolonych 92 techników służby inżynieryjno-lotniczej. Odbędą oni szkolenie w trzech grupach liczących po około 30 osób. Kurs dla nich zacznie się w 3. kwartale 2025 roku i zakończy w 3. kwartale 2026 roku. Do poziomu instruktorów planuje się wyszkolić 17 techników. W związku z charakterystyką eksploatacji samolotu do pracy przy F-35A potrzebni będą ludzie w zupełnie nowych specjalnościach np. do konserwacji powłok pochłaniających fale radarowe oraz do obsługi i ochrony wspomagającego kwestie logistyczne sytemu informatycznego.
Do tej pory Lockheed Martin dostarczył odbiorcom na całym świecie ponad 1000 samolotów F-35, a także przeszkolił ponad 2540 pilotów i 16 690 techników. Cała flota F-35 spędziła łącznie w powietrzu ponad 889 tys. godzin.