• Czwartek, 7 listopada 2024
X

Próby pokładowego Rafale M w standardzie F4

Od lutego 2023 roku francuska jednostka doświadczalna lotnictwa morskiego CEPA/10S (Centre d’expérimentations pratiques et de réception de l’aéronautique navale) prowadzi próby odbiorcze z udziałem samolotu pokładowego Rafale M w najnowszym standardzie F4.1.

Docelowo Rafale Marine otrzyma więc te same zdolności co zmodernizowany wariant lądowy B/C. Głównym sensorem w standardzie F4.1 jest radar klasy AESA typu Thales RBE2 z nowym trybem pracy GMTI (Ground Moving Target Indication), służącym do wykrywania ruchomych celów naziemnych. Ponadto udoskonalone został pokładowy system samoobrony SPECTRA. Z maszyną zintegrowano zasobniki celownicze Thales Talios i rozpoznawcze Reco NG, których działanie zostanie usprawnione poprzez dodanie elementów sztucznej inteligencji. Ulepszono szyfrowany system komunikacji i wymiany danych CONTACT, który teraz może się łączyć za pośrednictwem sieci satelitów Syracuse IV. Piloci francuscy po raz pierwszy otrzymali do dyspozycji wyświetlacz nahełmowy – dla krajowych samolotów zdecydowano się na urządzenie Thales Scorpion. Myśliwiec ma również możliwość przenoszenia zmodernizowanych rakiet powietrze-powietrze Mica NG oraz specjalnie zaprojektowanych dla niego ciężkich bomb kierowanych AASM 1000. Wprowadzono również poprawki do systemu kierowania ogniem w zakresie użycia pocisków powietrze-powietrze MBDA Meteor. Silniki M88 zostały wyposażone nowy system sterowania. W tej wersji wprowadzono również komputerowy system diagnostyczny z elementami sztucznej inteligencji i funkcją przewidywania awarii, co powinno ułatwić serwisowanie i obniżyć koszty utrzymania samolotów.

Zespół CEPA/10S przed jednym z trzech Rafale M w najnowszym standardzie F4.1.

W ramach wspomnianych prób morskich CEPA/10S wylatała prawie 100 godzin. Prowadzona na pokładzie lotniskowca „Charles De Gaulle” kampania testowa trwała od 21 do 30 marca. Zaangażowano w nią trzy samoloty Rafale M w standardzie F4.1 oraz zespół ponad 60 lotników, techników, ekspertów z agencji DGA i przedstawicieli producenta.

Z lotniskowca wykonano blisko 40 lotów, które pozwoliły na walidację nowego wyposażenia w środowisku morskim oraz przetestowanie rozszerzonych funkcji. W szczególności chodziło o sprawdzenie możliwość prawidłowej realizacji pełnego zakresu zadań charakterystycznych dla lotnictwa pokładowego. Przeprowadzono więc misje związane ze zwalczaniem celów nawodnych oraz przenoszeniem zasobnika do tankowania w powietrzu NARANG. Przetestowano również odporność wyposażenia na katapultowanie podczas startu i gwałtowne hamowanie przy lądowaniu.

Ponadto zbadano możliwości współdziałania myśliwców Rafale M standardu F4.1 z innymi samolotami pokładowej grupy lotniczej oraz jednostkami nawodnymi na morzu. Starano się przy tym stworzyć bardzo złożone scenariusze działań, które odtwarzały warunki reprezentatywne dla operacyjnej służby Rafale M (np. celowe zagłuszanie radaru, czy też zagłuszanie sygnału GPS). Wszytko to miało na celu przygotowanie samolotu do udziału w konfliktach o wysokiej intensywności i dostosowanie go do zagrożeń obecnych na współczesnym polu walki.

Elektryczny napęd podnośnika SEFIAM 1602 nie wydziela spalin, które mogą być szkodliwe dla personelu pracującego w ciasnych pomieszczeniach hangarowych okrętu. Baterie zapewniają tydzień autonomii przy intensywnym użytkowaniu, a ich wymiana zajmuje 5 minut.

Kampania próbna na lotniskowcu „Charles De Gaulle” była również okazją do przetestowania kilku udoskonaleń w systemach okrętowych. Dotyczyło to między innymi poprawionego układu podejścia do lądowania, systemu informacyjnego Harpagon w wersji F4.1 (do diagnostyki samolotów), a także nowego elektrycznego podnośnika uzbrojenia SEFIAM 1602 ( sterowany radiowo pojazd bezzałogowy). Obecnie CEPA/10S finalizuje prace związane z podsumowaniem wyników prób, co pozwoli w najbliższym czasie na wprowadzenie standardu F4.1 do eksploatacji w lotnictwie morskim.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X