

27 lutego niemiecka firma Polaris Spaceplanes z siedzibą Bremie otrzymała od Bundeswehry zlecenie na zaprojektowanie dwustopniowego, w pełni użytkowego pojazdu hipersonicznego. Umowa obejmuje również opcje sfinansowania przez wojsko kolejnych etapów rozwoju nowej platformy, w tym budowę i próby w locie pojazdu w pełnej skali.
Do 2028 roku firma planuje opracować pełnowymiarowy prototyp samolotu wielokrotnego użytku, który ma służyć jako hipersoniczna platforma do badań naukowych z dużym potencjałem do znalezienia zastosowań militarnych. Maszyna będzie startować i lądować z wykorzystaniem konwencjonalnych pasów startowych i być zdolna do lotów suborbitalnych. Koncepcja oparta jest na idei użycia do startu i wznoszenia klasycznych silników turboodrzutowych, a następnie uruchomienia napędu rakietowego w celu przyspieszenia samolotu do prędkości przekraczającej wartość Mach 5.

Z założenia samoloty Polaris Spaceplanes będą bezzałogowe, ale firma przewiduje możliwość zabrania astronautów na lot suborbitalny w celach treningowych.
Firma przyjmuje iteracyjne podejście do rozwoju samolotu i opracowuje coraz większe bezzałogowe modele w zmniejszonej skali. Największy dotychczas używany model ma około pięciu metrów długości i waży 240 kilogramów. Do końca bieżącego roku w powietrze powinien wzbić się jednak samolot o długości ośmiu metrów i masie od 1,5 do 2 ton. Pełnowymiarowy samolot będzie stanowił pierwszy stopień w systemie wynoszenia na orbitę ładunków kosmicznych. Najprawdopodobniej drugim stopniem będzie miniaturowa rakieta. Celem programu jest możliwość transportu na orbitę satelitów o masie jednej tony.

Największy z czterech zbudowanych i oblatanych przez Polaris Spaceplanes modeli demonstracyjnych o nazwie MIRA. Model jest wyposażony w kombinowany napęd odrzutowo-rakietowy.
Technologia hipersoniczna stała się ostatnio priorytetem dla badań obronnych w wielu krajach ze względu na potencjalne zastosowanie w pociskach rakietowych oraz możliwości uzyskania łatwiejszego i tańszego dostępu do przestrzeni kosmicznej. Opracowanie przez Polaris systemu hipersonicznego wielokrotnego użytku ma zapewnić niemieckim siłom zbrojnym dostęp do krajowej platformy, mogącej służyć do testowania technologii związanych realizacją szybkich lotów, w tym systemów ochrony termicznej i zaawansowanych napędów.

Wizualizacja przyszłego samolotu hipersonicznego projektowanego przez Polaris Spaceplanes. Ciekawe jest umieszczenie na grafice oznaczenia sytemu do tankowania w locie.
W styczniu 2025 roku firma Polaris ogłosiła zamiar otwarcia nowego ośrodka testowego w Peenemünde nad Bałtykiem, gdzie będą przeprowadzane przyszłe próby w locie zaawansowanych konstrukcji do zastosowań wojskowych. Miejsce to było już wykorzystywane wcześniej do prób z małymi modelami samolotów, lecz obecnie przedsiębiorstwo zdecydowało się na założenie stałej siedziby w historycznym miejscu, gdzie okresie III Rzeszy znajdowało się centrum badań nad nowymi broniami, w tym pociskami V-1 i V-2.