• Piątek, 3 lutego 2023
X

Prototyp Bayraktara TB3 na finiszu

22 stycznia, podczas wizyty połączonych delegacji z tureckiej Żandarmerii, Policji oraz Straży Wybrzeża w zakładach firmy Baykar, na hali montażu końcowego można było dostrzec prototyp bezzałogowca TB3. Niekompletny jeszcze płatowiec stoi już na własnym podwoziu i prawdopodobnie posiada zabudowany silnik. W pobliżu widoczne są gotowe do zamontowania elementy usterzenia i skrzydeł.

Informacja o pracach nad nowym projektem bezzałogowca, który zyskał oznaczenie TB3, została po raz pierwszy przekazana 29 października 2020 r. przez głównego konstruktora, Selçukaa Bayraktara. TB3, ma w ogólnych zarysach przypominać dobrze znanego TB2, lecz być od niego znacznie większy. Powtórzono więc konfigurację, w której kadłub połączony jest z usterzeniem w kształcie odwróconego V za pomocą dwóch wąskich belek, a śmigło pchające umieszczone jest pomiędzy belkami. Napęd stanowić będzie krajowy silnik tłokowy TEI PD170 o mocy 172 KM. Skrzydła o rozpiętości 14 m będą posiadały mechanizm składania, który umożliwi zmniejszenie szerokości maszyny do 8,35 m, a tym samym łatwiejsze hangarowanie. Maksymalna masa startowa aparatu sięgnie 1450 kg, z tego 280 kg będzie stanowił ładunek użyteczny. Uzbrojenie będzie można podwieszać na sześciu pylonach podskrzydłowych. Podwozie będzie całkowicie chowane w locie (w TB2 chowane było tylko przednie kółko). Transmisja danych pomiędzy aparatem i stanowiskiem kontroli ma się odbywać radiowo w linii widzenia lub za pośrednictwem łącza satelitarnego.

Wizualizacja TB3 na pokładzie okrętu lotniczego TCG Anadolu.

Maszyna ma posiadać dobre charakterystyki startu i lądowania, co pozwoli na operowanie z pokładu tureckiego okrętu lotniczego TCG Anadolu. O ile start z okrętu ma być wspomagany przez wyciągarkę (metoda znana z szybownictwa) to zapowiedziano, że automatyczne lądowania będzie mogło odbywało się z klasycznym dobiegiem. Rozpinana w poprzek pokładu siatka hamująca będzie jedynie systemem alternatywnym (awaryjnym?). Na TCG Anadolu może się znaleźć od 30 do 40 aparatów TB3, z tego centrum kontroli będzie mogło kierować działaniami minimum 10 w tym samym czasie.

Prototyp TB3 widoczny na hali montażu końcowego zakładów Baykar.

Przygotowane do montażu elementy TB3: usterzenie na stojaku (żółta elipsa) oraz owinięte w folię skrzydła (niebieska elipsa).

Trzeba zaznaczyć, że według przedstawicieli Baykara TB3 nie ma się stać następcą TB2, lecz stanowi rozszerzenie oferty bezzałogowców w portfolio tureckiego producenta. Oblot prototypu TB3 planowany jest w bieżącym roku.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X