• Piątek, 28 marca 2025
X

Airbus zaprezentował śmigłowiec H140

Airbus Helicopters zaprezentował oficjalnie nowy śmigłowiec H140.  Wydarzenie miało miejsce podczas targów branży statków powietrznych pionowego startu VERTICON w Dallas w Teksasie. Jednocześnie zawarto umowy z  pierwszymi nabywcami nowej maszyny.

Prezentacja śmigłowca H140 podczas targów branży statków powietrznych pionowego startu VERTICON

Prezentacja śmigłowca H140 podczas targów branży statków powietrznych pionowego startu VERTICON

Wielozadaniowy śmigłowiec H140 podnosi poprzeczkę w kategorii lekkich dwusilnikowych wiropłatów pod względem osiągów, opłacalności oraz komfortu pasażerów i załogi. H140 to maszyna klasy 3 ton, która uzupełnia obecną ofertę lekkich śmigłowców dwusilnikowych Airbus Helicopters dla służb ratownictwa medycznego, transportu pasażerskiego oraz rynku lotnictwa prywatnego i biznesowego. Wejście H140 do służby planowane jest na 2028 rok w segmencie usług ratownictwa medycznego.

„Wprowadzenie nowego śmigłowca do segmentu lekkich dwusilnikowych wiropłatów jest dowodem naszego zaangażowania i odpowiedzią na zmieniające się wymagania misji po stronie naszych klientów. Właśnie tym celu wykorzystujemy nasze programy badawczo-rozwojowe, takie jak Bluecopter” — powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters. „Współpracowaliśmy z naszymi klientami – użytkownikami H135, aby połączyć ich dodatkowe wymagania w wydajnej konstrukcji H140. Maszyna umożliwi klientom korzystanie z większej przestrzeni w kabinie, która zwiększa możliwości realizacji misji. Została ona dobrana do zoptymalizowanych osiągów silnika, aby zapewnić najlepsze w swojej klasie: ładowność i zasięg. Jesteśmy dumni, że możemy zaoferować naszym klientom największy wybór produktów” – dodał.

H140 w barwach firmy Global Medical Response

H140 w barwach firmy Global Medical Response

Na targach VERTICON firma zaprezentowała pełnowymiarowy model w konfiguracji dla służb ratownictwa medycznego. H140 zawiera szeroką gamę innowacji, w tym nową belkę ogonową w kształcie litery T ze zoptymalizowanym fenestronem, który redukuje poziom hałasu, pięciołopatkowy bezłożyskowy wirnik główny, a także nowe, mocne silniki. Śmigłowiec ma również większą przestrzeń kabiny, duże okna i zoptymalizowany układ kabiny, która może wygodnie pomieścić do sześciu pasażerów. H140 został zaprojektowany z myślą o łatwej dostępności. Posiada duże składane drzwi i wysoko zamontowaną belkę ogonową, podczas załadunku od tyłu H140 pozwala na użycie różnych typów systemów noszy, w tym systemów intensywnej terapii i inkubatorów transportowych, a duże przesuwne drzwi ułatwiają dostęp do kabiny.

H140 jest napędzany silnikami Safran Arrius 2E o mocy 700 shp, które oferują największą ładowność i najwyższy zasięg w swojej klasie. Obydwa silniki śmigłowca są zarządzane przez dwukanałowy cyfrowy system sterowania silnikiem (FADEC), który gwarantuje niespotykany dotąd poziom wydajności podczas pracy obydwu silników (AEO) oraz znaczne rezerwy mocy w scenariuszach z jednym silnikiem niepracującym (OEI).

Nowy H140 ma również ten sam pięciołopatowy system wirnika, który został wprowadzony w H145 w 2019 roku. Konstrukcja bezłożyskowego wirnika głównego upraszcza prace obsługowe, poprawia serwisowalność i niezawodność, a także zapewnia najwyższy poziom komfortu pasażerów i załogi. Operatorzy H140 skorzystają ze zoptymalizowanego planu obsługi, który harmonizuje harmonogramy obsługi płatowca i silnika oraz umożliwia dłuższe odstępy między przeglądami, zmniejszając koszty eksploatacji i obsługi śmigłowca. W sumie firma wykona cztery prototypy tej maszyny, a pierwszy z nich jest już testowany w locie w zakładach w Donauwörth.

H140 został wyposaży w nową belkę ogonową ze stabilizatorem w układzie T oraz zoptymalizowanym pod kątem redukcji hałasu Fenestronem.

H140 został wyposaży w nową belkę ogonową ze stabilizatorem w układzie T oraz zoptymalizowanym pod kątem redukcji hałasu Fenestronem.

H140 jest wyposażony w opracowaną przez Airbus Helicopters awionikę Helionix, która znajduje się również na wyposażeniu H135, H145, H160 i H175. Oprócz 4-osiowego autopilota Helionix oferuje innowacyjny układ kabiny pilota pozwalający zwiększyć świadomość sytuacyjną, zredukować obciążenie pilota i zwiększyć bezpieczeństwo podczas misji.

Podczas targów VERTICON zamówienie na śmigłowce H140 złożyli pierwsi nabywcy. Zajmująca się lotniczym transportem medycznym amerykańska firma Global Medical Response zamówiła 10 maszyn oraz pięć kolejnych w opcji.

H140 w barwach ADAC Luftrettung i ÖAMTC Flugrettung

H140 w barwach ADAC Luftrettung i ÖAMTC Flugrettung

Jednocześnie niemiecki ADAC Luftrettung i austriacki ÖAMTC Flugrettung zamówiły po pięć egzemplarzy H140. W przypadku ADAC Luftrettung umowa obejmuje również zakup trzech śmigłowców H135 i jednego H145.

H140w barwach Metro Aviation.

H140w barwach Metro Aviation.

Największe jak dotąd zamówienie złożyła amerykańska firma Metro Aviation, która podpisała umowę na nabycie 12 maszyn z opcją na kolejne 24. Również amerykańska firma Air Methods wyraziła zainteresowanie nieujawnioną liczbę H140, jak również złożyła twarde zamówienie na 10 H125 i 11 H135. Z kolei niemiecka DRF Luftrettung podpisała list intencyjny w sprawie zakupu 10 H140.

[Informacja prasowa Airbus Helicopters]

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X