

Airbus Helicopters zaprezentował oficjalnie nowy śmigłowiec H140. Wydarzenie miało miejsce podczas targów branży statków powietrznych pionowego startu VERTICON w Dallas w Teksasie. Jednocześnie zawarto umowy z pierwszymi nabywcami nowej maszyny.
Wielozadaniowy śmigłowiec H140 podnosi poprzeczkę w kategorii lekkich dwusilnikowych wiropłatów pod względem osiągów, opłacalności oraz komfortu pasażerów i załogi. H140 to maszyna klasy 3 ton, która uzupełnia obecną ofertę lekkich śmigłowców dwusilnikowych Airbus Helicopters dla służb ratownictwa medycznego, transportu pasażerskiego oraz rynku lotnictwa prywatnego i biznesowego. Wejście H140 do służby planowane jest na 2028 rok w segmencie usług ratownictwa medycznego.
„Wprowadzenie nowego śmigłowca do segmentu lekkich dwusilnikowych wiropłatów jest dowodem naszego zaangażowania i odpowiedzią na zmieniające się wymagania misji po stronie naszych klientów. Właśnie tym celu wykorzystujemy nasze programy badawczo-rozwojowe, takie jak Bluecopter” — powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters. „Współpracowaliśmy z naszymi klientami – użytkownikami H135, aby połączyć ich dodatkowe wymagania w wydajnej konstrukcji H140. Maszyna umożliwi klientom korzystanie z większej przestrzeni w kabinie, która zwiększa możliwości realizacji misji. Została ona dobrana do zoptymalizowanych osiągów silnika, aby zapewnić najlepsze w swojej klasie: ładowność i zasięg. Jesteśmy dumni, że możemy zaoferować naszym klientom największy wybór produktów” – dodał.
Na targach VERTICON firma zaprezentowała pełnowymiarowy model w konfiguracji dla służb ratownictwa medycznego. H140 zawiera szeroką gamę innowacji, w tym nową belkę ogonową w kształcie litery T ze zoptymalizowanym fenestronem, który redukuje poziom hałasu, pięciołopatkowy bezłożyskowy wirnik główny, a także nowe, mocne silniki. Śmigłowiec ma również większą przestrzeń kabiny, duże okna i zoptymalizowany układ kabiny, która może wygodnie pomieścić do sześciu pasażerów. H140 został zaprojektowany z myślą o łatwej dostępności. Posiada duże składane drzwi i wysoko zamontowaną belkę ogonową, podczas załadunku od tyłu H140 pozwala na użycie różnych typów systemów noszy, w tym systemów intensywnej terapii i inkubatorów transportowych, a duże przesuwne drzwi ułatwiają dostęp do kabiny.
H140 jest napędzany silnikami Safran Arrius 2E o mocy 700 shp, które oferują największą ładowność i najwyższy zasięg w swojej klasie. Obydwa silniki śmigłowca są zarządzane przez dwukanałowy cyfrowy system sterowania silnikiem (FADEC), który gwarantuje niespotykany dotąd poziom wydajności podczas pracy obydwu silników (AEO) oraz znaczne rezerwy mocy w scenariuszach z jednym silnikiem niepracującym (OEI).
Nowy H140 ma również ten sam pięciołopatowy system wirnika, który został wprowadzony w H145 w 2019 roku. Konstrukcja bezłożyskowego wirnika głównego upraszcza prace obsługowe, poprawia serwisowalność i niezawodność, a także zapewnia najwyższy poziom komfortu pasażerów i załogi. Operatorzy H140 skorzystają ze zoptymalizowanego planu obsługi, który harmonizuje harmonogramy obsługi płatowca i silnika oraz umożliwia dłuższe odstępy między przeglądami, zmniejszając koszty eksploatacji i obsługi śmigłowca. W sumie firma wykona cztery prototypy tej maszyny, a pierwszy z nich jest już testowany w locie w zakładach w Donauwörth.

H140 został wyposaży w nową belkę ogonową ze stabilizatorem w układzie T oraz zoptymalizowanym pod kątem redukcji hałasu Fenestronem.
H140 jest wyposażony w opracowaną przez Airbus Helicopters awionikę Helionix, która znajduje się również na wyposażeniu H135, H145, H160 i H175. Oprócz 4-osiowego autopilota Helionix oferuje innowacyjny układ kabiny pilota pozwalający zwiększyć świadomość sytuacyjną, zredukować obciążenie pilota i zwiększyć bezpieczeństwo podczas misji.
Podczas targów VERTICON zamówienie na śmigłowce H140 złożyli pierwsi nabywcy. Zajmująca się lotniczym transportem medycznym amerykańska firma Global Medical Response zamówiła 10 maszyn oraz pięć kolejnych w opcji.
Jednocześnie niemiecki ADAC Luftrettung i austriacki ÖAMTC Flugrettung zamówiły po pięć egzemplarzy H140. W przypadku ADAC Luftrettung umowa obejmuje również zakup trzech śmigłowców H135 i jednego H145.
Największe jak dotąd zamówienie złożyła amerykańska firma Metro Aviation, która podpisała umowę na nabycie 12 maszyn z opcją na kolejne 24. Również amerykańska firma Air Methods wyraziła zainteresowanie nieujawnioną liczbę H140, jak również złożyła twarde zamówienie na 10 H125 i 11 H135. Z kolei niemiecka DRF Luftrettung podpisała list intencyjny w sprawie zakupu 10 H140.
[Informacja prasowa Airbus Helicopters]