Zgodnie z informacjami przekazanymi przez kierownictwo Ministerstwa Obrony Narodowej oraz Agencji Uzbrojenia, przyszły pojazd polskiej piechoty zmechanizowanej, bojowy wóz piechoty Borsuk, będzie produkowany po zakończeniu badań kwalifikacyjnych, co ma nastąpić w przyszłym roku. Zapotrzebowanie na nowe BWP zostało określone na ponad 1000 pojazdów. Pierwsze Borsuki mają trafić do 15. Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej, która wchodzi w skład 16. Dywizji Zmechanizowanej.
Nowy pływający bojowy wóz piechoty (NPBWP) Borsuk jest opracowywany od października 2014 roku w ramach pracy rozwojowej przez konsorcjum w składzie: Huta Stalowa Wola S.A. (lider), Akademia Sztuki Wojennej, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych Sp. z o.o., Politechnika Warszawska, Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej, Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A., Wojskowe Zakłady Inżynieryjne S.A. i Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. W ramach pracy rozwojowej powstał docelowy prototyp, który w lipcu br. rozpoczął badania kwalifikacyjne. Ich pozytywny wynik będzie podstawą do rozpoczęcia negocjacji z konsorcjum dotyczących pierwszej umowy produkcyjnej na seryjne pojazdy. Badania kwalifikacyjne Borsuka odbywają się na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku oraz w ośrodkach szkolenia poligonowego w kraju. Badania prowadzone są przez Grupę Testującą z Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej, pod nadzorem Komisji Badań Kwalifikacyjnych, w skład której wchodzą przedstawiciele: Agencji Uzbrojenia, Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Departamentu Innowacji Ministerstwa Obrony Narodowej, 15. Brygady Zmechanizowanej, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Huty Stalowa Wola.
Pierwsza faza testów obejmuje przede wszystkim zdolności BWP Borsuk w zakresie mobilności, w tym dzielności terenowej i pokonywania głębokich przeszkód wodnych, możliwości ogniowych oraz odporności balistycznej i przeciwminowej. W pierwszej fazie badań są realizowane m.in. testy poznawcze – ich celem jest zapoznanie przedstawicieli użytkowników z tym wozem bojowym, w tym możliwości trakcyjnych, ogniowych, ergonomiczności i funkcjonalności oraz podatności eksploatacyjnej. Niemniej istotne jest wypracowanie metodyki szkolenia i obsługi w przypadku wprowadzenia Borsuka do pododdziałów zmechanizowanych. Testy poznawcze mają również na celu umożliwienie przyszłym użytkownikom zgłoszenie uwag co do poszczególnych elementów pojazdu i możliwości modyfikacji pewnych obszarów podnoszących ogólną funkcjonalność BWP. Druga faza badań będzie miała charakter badań uzupełniających i powinna dotyczyć sprawdzeń systemów teleinformatycznych pojazdu.
Jednocześnie w kwietniu br. poinformowano, że w ramach aneksu do umowy podpisanej przez konsorcjum opracowujące Borsuka a finansującym, tj. Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, zostaną zbudowane cztery kolejne egzemplarze BWP. Cztery dodatkowe Borsuki posłużą do tzw. sprawdzeń w otoczeniu systemowym, czyli funkcjonowania kilku pojazdów w składzie pododdziału zmechanizowanego (plutonu). Wyniki tych testów mają wpłynąć na usprawnienia w docelowej konfiguracji produkcyjnej oraz rozwoju BWP w ramach kolejnych transz produkcyjnych.
Zakończenie procedury badań kwalifikacyjnych prototypu Borsuka jest oczekiwane w przyszłym roku, po pozytywnej realizacji tej fazy może nastąpić zawarcie umowy na produkcję pojazdów. Jak wskazuje się, rozwój liczebny pododdziałów zmechanizowanych, a przede wszystkim konieczność jak najszybszego postsowieckich BWP-1, powoduje, że docelowe zapotrzebowanie na NBPWP Borsuk przekracza 1000 sztuk. Warto wspomnieć, że oprócz wymiany obecnych podstawowych pojazdów bojowych piechoty, czyli BWP-1, na Borsuki, w skład pododdziałów zmechanizowanych wyposażanych w nowe BWP powinny wejść również pojazdy wsparcia i zabezpieczenia na tzw. uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej (UMPG). Warto przy tym dodać, że zgodnie z deklaracjami wojska, a przede wszystkim przemysłu, wysokie tempo dostaw Borsuków – i przyszłych pojazdów specjalistycznych na bazie UPMG – do pododdziałów będzie wymagać zintensyfikowania inwestycji w zdolności produkcyjne pojazdów.