• Sobota, 14 września 2024
X

Hanwha na MSPO 2024: w morzu, na lądzie i w kosmosie

Skupione wokół marki Hanwha, firmy z sektora obronnego zaprezentują swoje najnowocześniejsze rozwiązania na nadchodzącym 32. Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego, który odbędzie się w Kielcach od 3 do 6 września.

Podczas tegorocznej wystawy zespół Hanwha skupi się w szczególności na zaprezentowaniu bezkonkurencyjnych zdolności bojowych okrętu podwodnego KSS-III, który został zaoferowany Marynarce Wojennej RP w ramach programu ORKA.

Istotne miejsce na stoisku targowym G-37 zajmą również systemy lądowe, które sukcesywnie przekładają się na wzrost polskich zdolności obronnych i odstraszania, czyli armatohaubice samobieżne K9 i wieloprowadnicowe wyrzutnie rakietowe K239 CHUNMOO zintegrowane polskim podwoziem JELCZ, występujące w Siłach Zbrojnych RP pod nazwą HOMAR-K. W tym roku na szczególną uwagę zasługiwał będzie także ciężki bojowy wóz piechoty (CBWP) AS21 REDBACK oraz bezzałogowy pojazd lądowy Arion-SMET.

Hanwha Systems zaprezentuje natomiast swój zaawansowany okrętowy System Zarządzania Walką, który integruje na pokładzie w jeden system wszystkie sensory i efektory. Ten zintegrowany system walki, wykorzystując systemy łączności i dowodzenia, optymalizuje wykorzystanie poszczególnych elementów systemu uzbrojenia na podstawie informacji o przeciwniku, które zbierane są z wszystkich sensorów okrętu – w znaczący sposób wpływając na jego zdolności bojowe.

Oferowany Marynarce Wojennej RP KSS-III jest najnowszym okrętem podwodnym o napędzie spalinowo-elektrycznym wykorzystywanym przez Marynarkę Wojenną Korei Południowej. Okręt uzbrojony jest w sześć wyrzutni torped wykorzystywanych do strzelania torped sterowanych przewodowo, pocisków przeciwokrętowych, rakiet manewrujących i mobilnych min. Okręt posiada ponadto dziesięć wyrzutni pionowego startu pozwalających na użycie konwencjonalnych pocisków balistycznych (SLBM) odpalanych z położenia podwodnego okrętu. Dzięki zastosowaniu napędu niezależnego od powietrza (AIP) i akumulatorom litowo-jonowym, okręt może pozostawać w zanurzeniu przez ponad trzy tygodnie. KSS-III jest okrętem o potwierdzonych zdolnościach operacyjnych, sprawdzonych również w płytkich wodach przybrzeżnych, a doświadczenia wyniesione z operowania w basenie Morza Żółtego jednoznacznie potwierdzają możliwość działania w Morzu Bałtyckim.

W odpowiedzi na wymagania Sił Zbrojnych RP Hanwha Ocean proponuje transfer technologii, który przełoży się na osiągnięcie zdolności w polskim przemyśle do utrzymania, serwisowania i remontów (MRO) okrętów KSS-III w całym cyklu ich życia w służbie w Marynarce Wojennej RP. Szczegółowe plany dotyczące transferu technologii MRO Hanwha Ocean omówiła już z polskimi podmiotami przemysłowymi w maju br. w Gdańsku podczas „Dnia Przemysłu”. „KSS-III zwiększy zdolności bojowe Marynarki Wojennej RP oraz przyczyni się do zapewnienia bezpieczeństwa i stabilności w regionie” — powiedział Steve SK Jeong (emerytowany wiceadmirał Marynarki Wojennej Korei Południowej), wiceprezes Hanwha Ocean. „Przede wszystkim nasz plan transferu technologii MRO to prawdziwe rozwiązanie typu ‘win-win’, które przyniesie korzyści ekonomiczne polskiemu przemysłowi.”

Hanwha Systems zaprezentuje również platformę Modular Open Suite of Standard (MOSS), czyli Mobilny System C3 w technologii 5G, który można zainstalować na różnych typach pojazdów bojowych jak np. czołgi. Na stoisku zaprezentowane zostaną także technologie kosmiczne, m.in. mały satelita SAR. Opracowany przez Hanwha Aerospace, wielozadaniowy bezzałogowy pojazd lądowy (UGV) ArionSMET będzie centralnym punktem stoiska targowego Hanwha. Bazując na technologii wykorzystującej sztuczną inteligencję, Arion-SMET może działać zarówno zdalnie, jak i autonomicznie, realizując misje takie jak transport sprzętu i amunicji, ewakuacja rannych, poszukiwanie i rozpoznanie oraz walka bliska. Pojazd zyskał uznanie w grudniu 2023 roku pomyślnie przechodząc testy porównawcze z Korpusem Piechoty Morskiej USA.

Istotnym systemem na stoisku Hanwha będzie także Ciężki Bojowy Wóz Piechoty REDBACK – jest to system najnowszej generacji, których charakteryzuje się doskonałą mobilnością i podwyższonym bezpieczeństwem załogi. Swoją manewrowość zawdzięcza układowi napędowemu o mocy 1000 KM, zawieszeniu hydropneumatycznemu i gumowym gąsienicom. Zasięg operacyjny CBWP to ponad 500 km, natomiast prędkość maksymalna wynosi 65 km/h.

„Hanwha w pełni angażuje się we współpracę z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej i Siłami Zbrojnymi RP. Pracujemy na miano najbardziej zaufanego partnera dla Polski” — powiedział Billy Boo Hwan Lee, prezes Hanwha Aerospace Europe w Warszawie. „Chcemy dalej rozszerzać zakres współpracy z polskim przemysłem w ramach nowych projektów, aby pomóc wzmocnić polskie zdolności obronne i rozwój przemysłowy.”

Więcej informacji o systemach Hanwha można uzyskać odwiedzając stoisko G-37 podczas MSPO.

 

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X