

Agencja Uzbrojenia zawarła dzisiaj umowę ramową z koncernem Lockheed Martin dotyczącą zakupu wieloprowadnicowego systemu rakietowego Homar-A. Dotyczy ona 486 pojazdów Homar-A, które zostaną zmontowane w Polsce.
W ramach programu polski przemysł będzie współpracował z Lockheed Martin w celu integracji kluczowych komponentów wyrzutni HIMARS na podwoziu ciężarowym Jelcz 6×6. Pierwsze dostawy tych wozów rozpoczną się w 2026 roku. Zostaną one włączone w system dowodzenia i kierowania ogniem Topaz opracowany przez Grupę WB.
Zawarta umowa obejmuje transfer technologii i zamówienia produkcyjne na amunicję HIMARS opiewające na kilkadziesiąt tysięcy pocisków rakietowych. Jej kluczowi uczestnicy po stronie polskiego przemysłu obronnego to Polska Grupa Zbrojeniowa i jej spółki zależne: Huta Stalowa Wola, Wojskowe Zakłady Uzbrojenia i Mesko.
Podczas ubiegłotygodniowego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach zaprezentowano pierwszy pełnowymiarowy prototyp wyrzutni Homar-A wyposażonej w sześć rakiet GMLRS, o zasięgu ponad 70 kilometrów. Homar-A będzie również w stanie wykorzystywać amunicję ATACMS o zasięgu 300 kilometrów.
Na początku tego roku Polska otrzymała natomiast pierwszą dostawę systemu HIMARS, zakupionego w ramach kontraktu FMS od rządu Stanów Zjednoczonych, który dotyczy 20 wyrzutni M142, w tym dwóch szkolnych, z dostawą do końca br.