• Czwartek, 28 marca 2024
X

RAF kupuje dyspozycyjne Falcony

8 lutego dowództwo RAF ogłosiło, że ramach kontraktu o wartości 80 mln funtów Królewskie Siły Powietrzne stały się nabywcami dwóch samolotów Dassault Falcon 900LX. Umowa podpisana przez Defence Equipment and Support z brytyjskim pośrednikiem, firmą Centreline z Bristolu, obejmuje dwa fabrycznie nowe samoloty Falcon 900LX oraz wsparcie ich eksploatacji przez pierwsze dwa lata (z opcją rozszerzenia na trzy kolejne lata). Oferta z samolotami produkcji francuskiej okazała się najkorzystniejsza pod względem osiągów, kosztów i dostępności czasowej.

Zakupione zostały dwa standardowe samoloty Dassault Falcon 900LX w konfiguracji biznesowej, które zostaną doposażone w środki samoobrony i łączności wojskowej.

Według założeń dwufazowego programu statki powietrzne będą początkowo obsługiwane przez mieszane załogi składające się z personelu cywilnego i RAF-u. Później samoloty przejdą proces doposażenia w systemy samoobrony przed pociskami rakietowymi i w łączność wojskową, po którym osiągnął pełnię zdolności do wykonywania zadań transportu dowódców wojskowych i najważniejszych osób w kraju. Docelowo załogi będą się składać wyłącznie z personelu RAF-u.
Nowe Falcony trafią do 32. Dywizjonu, którego nadrzędną rolą jest transportu osób i zapewnienie wsparcia logistycznego w operacjach o charakterze wojskowym. Dopiero na drugim planie jest transport członków rodziny królewskiej. Zapotrzebowanie na każdy królewski przelot musi  być zgłaszane z dużym wyprzedzeniem. Dopiero jeśli okaże się, że nie koliduje ono z zadaniami wojskowymi to może zostać przyjęte do realizacji.

Po czterech dekadach służby dwa wycofane BAe 146 zostaną zachowane dla potomności w British Airliner Collection w Duxford oraz w South Wales Aviation Museum w St Athan. Pozostałe dwa samoloty kupił operator cywilny.

W 32. Dywizjonie dwa dyspozycyjne Dassaulty zastąpią cztery maszyny BAe146. Warto wspomnieć, że w 2020 roku dwa egzemplarze BAe146 zostały zmodyfikowane do przewozu rannych na misjach żołnierzy (miały możliwość operowania z krótszych pasów niż większe Voyagery). Nic jednak nie wiadomo by nowe Falcony również mogły być w ten sposób konfigurowane. Biorąc jednak pod uwagę planowane zmniejszenie liczby samolotów w dywizjonie z czterech do dwóch wymóg zdolności do ewakuacji medycznej prawdopodobnie został zarzucony.
Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X