• Czwartek, 18 lipca 2024
X

Rafale F5 – nowa wersja rozwojowa francuskiego myśliwca

Pod koniec maja do sfery publicznej przedostało się szereg nowych informacji o nowej wersji myśliwca Dassault Rafale, dzięki czemu można dokonać wstępnego posumowania w temacie przewidywanych możliwości maszyn w standardzie oznaczonym jako F5.

Rozwój wersji F5 został ogłoszony w 2021 roku i ma być uwzględniony we francuskim planie modernizacji sił zbrojnych na lata 2024-2030. W związku z tym w maju 2023 roku francuskiemu parlamentowi przedłożono szereg informacji dotyczących perspektyw dalszego rozwoju Rafale do standardu F5, w celu uzyskania państwowego finansowania. Pierwszych świeżych informacji dostarczyła propozycja nowelizacji ustawy z 16 maja. Z kolei 24 maja parlamentarna Komisja Spraw Zagranicznych i Obrony wysłuchała obszernych wyjaśnień Érica Trappera, prezesa i dyrektora generalnego Dassault Aviation. W rezultacie przedstawiono nie tylko harmonogram prac, ale również opis przyszłych możliwości bojowych Rafale F5.

Jedną z kilku kluczowych różnic, w stosunku do obecnie opracowywanych wersji Rafale F4.1-F4.3, będzie zdolność Rafale F5 do współpracy z bojowymi bezzałogowcami. W nowelizacji przepisów wprost zamieszczono uwagę, że „w trakcie obowiązywania ustawy o programowaniu wydatków obronnych zostanie opracowany Rafale standardu F5. Obejmuje to w szczególności opracowanie drona towarzyszącego Rafale, będącego efektem prac nad demonstratorem nEUROn”.

Bezzałogowiec nEUROn, to samolot z napędem odrzutowym o cechach utrudnionej wykrywalności, który został zaprojektowany i zbudowany pod kierownictwem Dassaluta. Samolot ma układ latającego skrzydła o masie 7 ton i rozpiętości 12,5 metra. W wewnętrznych komorach mieszczą się dwie bomby kierowane po 230 kg każda. Demonstrator powstał wyniku międzynarodowego programu badawczego, który oprócz Francji obejmował udział Szwecji, Włoch, Hiszpanii, Szwajcarii i Grecji. Pierwszy lot maszyny odbył się 1 grudnia 2012 roku. Celem programu było opracowanie niezbędnych technologii oraz zbadanie nowych koncepcji w zakresie użytkowania autonomicznych bezzałogowców stealth. Eksperymentalny nEUROn powstał w tylko jednym egzemplarzu, ale doświadczenia z jego budowy i eksploatacji mają być wykorzystane w bojowych bezzałogowcach nowej generacji.

Dwumiejscowy Rafale i bezzałogowiec nEUROn we wspólnym locie.

Oprócz możliwości kontroli i współpracy z bezzałogowcami, Rafale F5 otrzyma zdolność do tłumienia i niszczenia obrony przeciwlotniczej wroga dzięki planom skonstruowania nowego pocisku przeciwradarowego (zdolność tę francuskie lotnictwo utraciło z chwilą wycofania szturmowych Jaguarów z rakietami AS.37 Martel). Na uzbrojeniu Rafale F5 znajdzie się też opracowywany właśnie przez MBDA pocisk manewrujący i przeciwokrętowy FMAN/FMC (Futur Missile Anti-Navire/Futur Missile de Croisière), który zastąpi obecne rakiety SCALP-NG i Exocet.

Jak niedawno podkreślał szef sztabu francuskich Sił Powietrznych i Kosmicznych, generał Stéphane Mille, rozwój Rafale F5 jest szczególnie istotny dla utrzymania wysokiego potencjału bojowego Strategicznych Sił Powietrznych i Nuklearnych Sił Powietrznych Marynarki Wojennej. Zanim w służbie pojawi się następca Rafale w postaci myśliwca stealth nowej generacji (program SCAF/FCAS) kolejna wersja dotychczasowego samolotu będzie musiała w perspektywie do 2035 roku zachować zdolności do przeprowadzania skutecznych uderzeń bronią jądrową na silnie bronione cele, uwzględniając nawet przyszły rozwój systemów obrony powietrznej u potencjalnego przeciwnika. Aby sprostać temu zadaniu Rafale F5 będzie przenosić aktualnie projektowany hipersoniczny pocisk ASN4G, który stanie się następcą obecnego ASMP-A.

Olbrzymi nacisk zostanie również położony na kwestie związane z walką radioelektroniczną. Rafale F5 otrzyma więc całkowicie nowy, zintegrowany system walki elektronicznej, który będzie zdolny nie tylko do ochrony maszyny przed atakami elektronicznymi nieprzyjaciela, ale potrafiący również samemu przeprowadzać podobne ataki. Rafale F5 będzie też mógł osłaniać inne maszyny we własnym ugrupowaniu.

Ponadto samolot będzie zawierał znacząco rozszerzone możliwości w zakresie łączności i wymiany danych. Co prawda takie możliwości są właśnie wdrażane na Rafale F4 (zainstalowano między innymi nowe radia definiowane programowo i łącze satelitarne), ale maszyny standardu F5 mają posiadać urządzenia łączności drugiej generacji, które będą już przygotowane do komunikowania się z tzw. chmurą bojową i myśliwcem powstającym w ramach programu SCAF/FCAS. Wszystkie wspomniane nowości wymagają radykalnego zwiększenia mocy obliczeniowej komputerów pokładowych oraz wprowadzenia okablowania światłowodowego. W efekcie powinna postać maszyna o skokowo większym potencjale, zarówno w zakresie zdolności uderzeniowych, jak też przeżywalności na przyszłym polu walki.

Zgodnie z obecnymi planami wersja F5 będzie dostępna jako nowy samolot i jako pakiet modernizacyjny w latach 2030-2035. Za najbardziej prawdopodobne producent uznał uzyskanie pełnych zdolności bojowych w 2032 roku.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X