• Niedziela, 6 października 2024
X

Rafale z bombami AASM 1000 GS

Pod koniec 2022 roku francuska Generalna Dyrekcja Uzbrojenia (DGA) zakończyła próby kwalifikacyjne amunicji lotniczej AASM 1000 GS (armement air-sol modulaire 1000 kg propulsé avec guidage GPS et inertiel) oraz towarzyszącego jej systemu wsparcia.

AASM 1000 to modułowy system kierowania, który jest nie tylko przeznaczony do montażu na tradycyjnych amerykańskich korpusach bomb Mk 84 i BLU109, ale także może być stosowany w nowych produktach francuskiej firmy ARESIA (korpusy bomb BA84 i P1000). Możliwość użycia amunicji AASM 1000 to jedna z nowych zdolności wciąż rozwijanego myśliwca wielozadaniowego Dassault Rafale standardu F4, którego pierwsza wersja (F4.1) planowo powinna zakończyć próby kwalifikacyjne do końca stycznia bieżącego roku.

Zestaw AASM 1000 składa się z modułu zawierającego układ kierowania oparty na GPS i naprowadzaniu bezwładnościowym oraz modułu zwiększającego zasięg. Ten ostatni, oprócz powierzchni sterowych i nośnych, jest wyposażony w silnik rakietowy, co pozwala na znaczne wydłużenie zasięgu uzbrojenia w stosunku do amunicji bez napędu. Oba moduły wywodzą się bezpośrednio z najnowszej wersji AASM dla bomb 250 kg, lecz zostały przystosowane do montażu na bombach o masie 1000 kg. Amunicja AASM 250, będąca na uzbrojeniu francuskiego lotnictwa od 2008 roku, była z dużym powodzeniem używana na różnych teatrach działań bojowych, lecz jej moc niszcząca nie zawsze była wystarczająca do porażenia celu jednym trafieniem. W takim wypadku konieczne było poleganie na amerykańskich bombach GBU-24, co skutkowało wszystkimi ograniczeniami, jakie wiążą się z brakiem napędu (mniejszy zasięg) i potrzebą stosowania podświetlania laserowego aż do momentu trafienia w cel (bliskość do celu, ograniczenie w wykonywaniu manewrów). Stąd pojawił się pomysł na ciężkie bomby napędowe AASM 1000. Nowa wersja AASM została opracowana przez firmę Safran Electronics & Defense w ramach kontraktu o wartości 85 milionów euro przyznanego przez DGA w 2017 roku.

Pracujący pod nadzorem DGA specjaliści uzbrojenia z Sił Powietrznych i Kosmicznych oraz Marynarki Wojennej Francji opanowali procedury montażu modułów AASM 1000 na korpusie bomb zgodnie z wymaganiami. Ponadto w trakcie prób zatwierdzeniu podlegał system wsparcia obejmujący narzędzia montażowe, stanowiska testowe oraz dokumentację użytkową i obsługową. Samolot bojowy Rafale F4.1 będzie mógł jednocześnie przenosić do trzech AASM 1000 (jedna bomba pod kadłubem i po jednej pod każdym skrzydłem). Próby kwalifikacyjne na prototypie Rafale F4.1 przeprowadzone w ośrodkach testowych DGA potwierdziły prawidłową integrację AASM 1000 z samolotem-nosicielem i celność amunicji. Dostawa pierwszych zestawów AASM 1000 została już rozpoczęta i powinna być kontynuowana w 2023 roku.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X