Według wygłoszonych 4 czerwca w programie telewizyjnym słów generała-porucznika Władimira Benediktowa, dowódcy Wojskowego Lotnictwa Transportowego Sił Powietrzno-Kosmicznych, w 2024 roku Rosja planuje zakończenie eksploatacji samolotów An-22 Antiej.
An-22 to zaprojektowany przez kijowskie biuro Antonowa największy na świecie samolot turbośmigłowy, którego pierwszy lot odbył się 27 lutego 1965 roku. Samolot był produkowany seryjnie w latach 1965-1975 w uzbeckim Taszkencie. Ogółem zbudowano 67 egzemplarzy An-22 oraz dwa płatowce do testów wytrzymałościowych. An-22 był w różnych okresach eksploatowany przez siły powietrzne ZSRR, Rosji i Ukrainy oraz przejściowo także przez bułgarskie komercyjne linie lotnicze Air Sofia Cargo i Sigi Air Cargo.
Po rozpadzie ZSRR rosyjskie egzemplarze były masowo kasowane ze względu na ich skomplikowaną obsługę, przestarzałe wyposażenie oraz trudne w utrzymaniu silniki oraz śmigła. Poza tym maszyny uległy przyspieszonemu zużyciu podczas radzieckiej interwencji w Afganistanie oraz akcji wycofywania wojsk rosyjskich z Europy Wschodniej w latach 1992-1995. Ostatnią rosyjską jednostką, która nadal ma je na wyposażeniu jest 8. Wojskowy Pułku Lotnictwa Transportowego z bazą na lotnisku Migałowo w obwodzie twerskim. Najnowsze informacje wskazują, że za aktywne uważa się najwyżej cztery rosyjskie An-22, a kolejne dwa są długotrwale składowane.
Z kilku maszyn pozostałych na Ukrainie nie lata obecnie żadna. Ostatni sprawny egzemplarz, należący do cywilnych linii Antonowa, został w styczniu 2021 r. pozbawiony śmigieł i oczekiwał na ich wymianę, aż do nadejścia rosyjskiej inwazji w lutym 2022 roku. Kiedy wybuchły walki o podkijowskie lotnisko Hostomel, gdzie ukraiński An-22 stał zaparkowany, doszło do poważnego uszkodzenia tej maszyny.