

Ministerstwo Przemysłu i Handlu Rosji ogłosiło przetarg na prace badawczo-rozwojowe dotyczące modyfikacji śmigłowca Ka-62 w celu zastąpienia dotychczasowych komponentów zagranicznych częściami wyprodukowanymi w kraju. Śmigłowiec, zaprojektowany pierwotnie z myślą o rynku międzynarodowym, zawiera obecnie wiele importowanych systemów (m.in. silnik, przekładnię, układy paliwowe i nawigacyjne), których zakup stał się niemożliwy ze względu na sankcje.
Program wymiany komponentów ma zapewnić osiągnięcie pełnej niezależności technologicznej i umożliwienie wprowadzenia Ka-62 do seryjnej produkcji, a także późniejsze wsparcie eksportacji przez rosyjski przemysł. Obecnie trwają prace nad podstawowymi rosyjskimi zamiennikami – przekładnią ATW-62 i silnikiem WK-1600W, które są obecnie testowane. Równolegle opracowywane są inne podzespoły, m.in. system paliwowy odporny na zderzenia, układ hydrauliczny, klimatyzacja czy okablowanie elektryczne.

Opracowany dla rosyjskiego wojska prototypowy Ka-60, z którego wywodzi się cywilna wersja Ka-62. Obecnie MO FR nie wykazuje zainteresowania zakupem takich maszyn.
Przetarg obejmuje rozwój, produkcję, instalację i testy rosyjskich zamienników, które mają dorównywać jakościowo importowanym elementom. Kontrakt opiewa na ponad 3,28 miliarda rubli (ok. 35,8 mln USD), a prace mają potrwać do grudnia 2027 roku. Etapy obejmują przygotowania i pierwszy lot prototypu z nowymi systemami, testy naziemne i lotnicze oraz certyfikację. W szczególności harmonogram zakłada, że pierwszy lot z przekładnią ATW-62 i silnikiem WK-1600W miałby się odbyć między 1 listopada 2025 r. – 30 listopada 2026 r. Z kolei przeprowadzenie wstępnych prób naziemnych i w locie prototypu śmigłowca Ka-62 ze wszystkimi częściami produkcji krajowej ma nastąpić w terminie 1 listopada 2026 r. – 3 grudnia 2027 r.
Śmigłowiec Ka-60 Kasatka został opracowany przez biuro konstrukcyjne Kamowa jako średni, wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy, przeznaczony do transportu żołnierzy, ładunków, ewakuacji medycznej oraz misji rozpoznawczych. Prace nad jego projektem rozpoczęły się pod koniec lat 80. XX wieku, a pierwszy prototyp oblatano 24 grudnia 1998 roku. Konstrukcja Ka-60 wyróżnia się klasycznym układem ze śmigłem ogonowym (w przeciwieństwie do typowego dla Kamowa układu współosiowego), co miało ułatwić eksport i zwiększyć atrakcyjność maszyny dla potencjalnych zagranicznych nabywców. Mimo nowoczesnych założeń, rozwój Ka-60 był wielokrotnie opóźniany przez problemy finansowe i techniczne związane m.in. z niezadowalającą jakością krajowych komponentów.
W odpowiedzi na potrzeby rynku cywilnego, powstała wersja Ka-62 – cywilna odmiana Ka-60, przeznaczona głównie do transportu pasażerów, działań ratowniczych i transportu offshore. Ka-62 został zaprojektowany z myślą o eksporcie i zgodności z międzynarodowymi normami bezpieczeństwa. W tym celu w konstrukcji wykorzystano szereg zagranicznych komponentów, m.in.: francuskie silniki Turbomeca Ardiden 3G, układ transmisji mocy, elementy systemu paliwowego, awionikę oraz wyposażenie pokładowe produkcji zachodniej. Wysoki stopień uzależnienia od importowanych technologii miał zagwarantować wysoką jakość, niezawodność i zgodność z wymaganiami rynku globalnego.
Ka-62 uzyskał certyfikat typu w listopadzie 2021 roku, a na kolejny rok zaplanowano rozpoczęcie produkcji seryjnej, która stopniowo powinna była wzrastać. Miało być to sześć egzemplarzy w 2022 roku, osiem w 2023 roku i 10 w 2024 roku. Jednakże sankcje i ograniczenia w dostępie do zachodnich technologii po dokonaniu pełnoskalowej inwazji na Ukrainę, uniemożliwiły dalszy import kluczowych komponentów, co zatrzymało rozwój konstrukcji i zablokowało możliwość rozpoczęcia seryjnej produkcji. W związku z tym Rosja rozpoczęła szeroko zakrojony program substytucji importowanych elementów, obejmujący opracowanie krajowych zamienników.