

30 maja rosyjskie Ministerstwo ds. Sytuacji Nadzwyczajnych ogłosiło plan powiększenia swojej floty gaśniczych samolotów-amfibii Beriew Be-200CzS poprzez zakup zmodernizowanych maszyn. Co ciekawe będą one wyposażone w nowe, krajowe silniki turbowentylatorowe PD-8. Ma to na celu uniezależnienie się od zagranicznych dostawców i zwiększenie potencjału eksportowego tych maszyn.
Obecnie ministerstwo eksploatuje 10 samolotów Be-200CzS, ale w przyszłości planuje zwiększyć ich liczbę do 16. Dotychczasowe egzemplarze były jednak wyposażone w ukraińskie silniki D-436TP, co w obliczu napięć geopolitycznych i sankcji zwiastuje przyszłe kłopoty w zapewnieniu ciągłości ich eksploatacji. Ponadto z braku możliwości zakupu kolejnych ukraińskich silników i po wyczerpaniu wszelkich zgromadzonych zapasów w 2023 roku produkcja Be-200CzS praktycznie stanęła. Montaż rosyjskich PD-8 ma na celu wyeliminowanie tych zagrożeń oraz umożliwienie eksportu samolotów do krajów takich jak Turcja czy państwa Afryki i Azji Centralnej, które są szczególnie narażone na susze i pożary lasów.

Beriew Be-200CzS ma się doczekać modernizacji polegającej na wymianie ukraińskich silników na rosyjskie PD-8
Prace nad zmodernizowanym samolotem, który będzie nosił oznaczenie Be-200CzS-8, obejmują nie tylko wymianę silników, ale także przebudowę gondol silnikowych, systemów paliwowych i olejowych oraz elektroniki sterującej. Szczególną uwagę poświęca się możliwości eksploatacji nowego napędu w środowisko wodnym, aby zapewnić odporność na korozję i wysoką wilgotność. Obecnie w Komsolomsku nad Amurem trwają testy certyfikacyjne silników PD-8, które mają zakończyć się jesienią tego roku. Będzie to wersja dostosowana do montażu w gondolach nad skrzydłami, w przeciwieństwie do wersji stosowanej w samolocie pasażerskim SJ-100, gdzie są podwieszone pod płatem.
Be-200CzS to wielozadaniowy samolot-amfibia zdolny do startu i lądowania zarówno na wodzie, jak i na lądzie. Może zabrać na pokład do 12 ton wody, co czyni go niezwykle skutecznym narzędziem w walce z pożarami. Obecnie samoloty te są wykorzystywane m.in. w Jakucji i Kraju Zabajkalskim. Modernizacja Be-200CzS z wykorzystaniem silników PD-8 stanowi ważny krok w kierunku zwiększenia niezależności technologicznej rosyjskiego przemysłu lotniczego oraz otwiera nowe możliwości eksportowe dla tego unikalnego samolotu-amfibii.