• Środa, 11 grudnia 2024
X

Rosyjskie linie Wołga-Dniepr chcą od Kanady 100 mln USD

Rosyjska linia lotnicza Wołga-Dniepr Airlines informuje, że wszczęła przeciwko Kanadzie postępowanie arbitrażowe w związku z zajęciem aktywów przedsiębiorstwa, w tym samolotu Antonow An-124-100 zaparkowanego od 27 lutego 2022 r. na międzynarodowym lotnisku Lester B. Pearson w Toronto.

Z powodu inwazji na Ukrainę władze Kanady zakazały wówczas rosyjskim liniom lotniczym korzystania ze swojej przestrzeni powietrznej. W związku z tym zakazem z lotniska w Toronto nie mógł odlecieć samolot An-124-100, który został wcześniej wynajęty przez rząd Kanady do przywiezienia z Chin 61 ton zestawów testowych na Covid-19. Według Wołgi-Dniepru samolot został później nielegalnie przejęty przez miejscowe władze. Firma twierdzi, że Kanada nie tylko bezprawnie zajęła majątek linii lotniczej, ale także naruszyła postanowienia międzynarodowej umowy z 20 listopada 1989 r. zawartej pomiędzy ZSRR a Kanadą o wzajemnej ochronie inwestycji.

An-124 jest najcięższym świecie seryjnym samolotem transportowym.
Maszyna jest przeznaczona do przewożenia dużych i ciężkich ładunków.

W sierpniu 2023 r. zarząd firmy Wołga-Dniepr wysłał do władz Kanady oficjalne pismo z propozycją rozstrzygnięcia sporu dotyczącego zajętego samolotu, jednak propozycja ta została odrzucona. W międzyczasie Kanada nałożyła sankcje na Wołgę-Dniepr, zarzucając spółce udział w rosyjskiej inwazji na Ukrainę i świadczenie usług na rzecz rosyjskich najemników z Grupy Wagnera. Ponadto ogłoszono decyzję o zamiarze przekazania skonfiskowanego samolotu na rzecz Ukrainy, która eksploatuje kilka An-124 w ramach państwowych linii Antonowa. W związku z tym rosyjskie linie zamierzają bronić swoich praw w międzynarodowym sądzie arbitrażowym. Przewoźnik wstępnie szacuje szkody spowodowane działaniami władz kanadyjskich na co najmniej 100 milionów dolarów.

Lądujący An-124 linii Wołga-Dniepr.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X