• Wtorek, 18 czerwca 2024
X

Rozpoczęto negocjacje w sprawie zakupu pojazdu minowania narzutowego Baobab-K

Rzecznik Agencji Uzbrojenia ppłk Krzysztof Płatek poinformował publicznie, że rozpoczęto negocjacje z Hutą Stalowa Wola S.A. (Polska Grupa Zbrojeniowa S.A.) w sprawie zamówienia na pierwsze seryjne pojazdy minowania narzutowego (PMN) Baobab-K. Pojazd Baobab-K jest przeznaczony do stawiania inżynieryjnych zapór minowych sposobem narzutowym, co umożliwia postawienie zapory złożonej z setek min, w krótkim czasie np. w pasie natarcia przeciwnika.

Pierwszy prototyp (demonstrator) PMN, w pierwotnej konfiguracji, na podwoziu samochodu Jelcz P662D.43 6×6, zbudowany przez konsorcjum Huty Stalowa Wola S.A., Bydgoskich Zakładów Elektromechanicznych Belma S.A., Jelcz sp. z o.o., WB Electronics S.A., Arex sp. z o.o. oraz Wojskowego Instytutu Techniki Inżynieryjnej, był prezentowany m.in. na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w 2012 roku. Dwa lata później Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał z konsorcjum umowę na realizację pracy rozwojowej dotyczącej PMN Baobab-K, w jej ramach opracowano m.in. prototyp pojazdu, który w lipcu 2022 roku przeszedł badania kwalifikacyjne z wynikiem pozytywnym. Rozpoczęcie negocjacji oznacza, że dopełniono wszelkich formalności związanych z PMN i możliwe będzie podpisanie umowy na produkcję seryjną pojazdów.

Pojazd minowania narzutowego Baobab-K.

PMN w swojej ostatecznej wersji jest posadowiony na podwoziu Jelcz P882D.43 w układzie napędowym 8×8 z kabiną opancerzoną spełniającą 1 poziom ochrony balistycznej wg normy STANAG 4569. Na platformie ładunkowej jest umieszczonych sześć sterowanych elektrycznie miotaczy min (z osłonami spełniającymi 1 poziom ochrony balistycznej) wraz z hydraulicznym układem rozsuwu, umożliwiającym automatyczne z trybu transportowego w bojowy i odwrotnie. Każda wyrzutnia zawiera 20 kaset, w których umieszczono pięć min, łącznie jedna kaseta mieści zatem 100 min, a pojazd Baobab-K przewozi do 600 min. Stosuje się miny przeciwpancerne MN-123 o masie 3,7 kg z ładunkiem kumulacyjnym dwustronnego działania formowanym wybuchowo. Deklarowana przebijalność miny to 60 mm stali pancernej. MN-123 ma niekontaktowy zapalnik magnetyczny o działaniu natychmiastowym lub ze zwłoką, z możliwością zaprogramowania samolikwidacji w czasie między 1-30 dni.

Miny są wyrzucane na odległość od 60 do 180 m na obie strony pojazdu, poruszającego się wówczas z prędkością od 5 do 20 km/h (prędkość jest ustalana w zależności od wymagań dotyczących gęstości pola minowego). Maksymalna długość pola minowego wynosi 1800 m. Przeładowanie wszystkich kaset PMN za pomocą własnego żurawia zajmuje załodze do 30 min.

PMN ma specjalny system teleinformatyczny umożliwiający sterowanie procesem minowania w tzw. trybie automatycznym jak i ręcznym, z wizualizacją pola minowego na mapie cyfrowej z możliwością automatycznego przesłania meldunku, poprzez radiostację, o ustawionym polu minowym wraz z jego parametrami. Pojazd jest również wyposażony w urządzenie dźwigowe umożliwiające montaż miotaczy na pojeździe lub ich demontaż z pojazdu. Uzbrojenie obronne stanowi karabin maszynowy montowany w obrotnicy na stropie kabiny oraz osiem wyrzutni granatów dymnych. Załoga pojazdu liczy dwóch ludzi: dowódca, kierowca.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X