• Piątek, 4 października 2024
X

Ruszył przetarg na brytyjskie śmigłowce wielozadaniowe

18 maja Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii rozpoczęło oficjalny proces pozyskiwania nowych śmigłowców wielozadaniowych w ramach programu NMH (New Medium Helicopters).

W ogłoszeniu umieszczono informację, że przetarg dotyczy zakupu do 44 średnich śmigłowców w celu zastąpienia istniejących wiropłatów lotnictwa wojsk lądowych i innych rodzajów sił zbrojnych. W zakres kontraktu będzie również wchodzić zapewnienie możliwości szkoleniowych oraz pakietu serwisowego i logistycznego, a także przewidziano element prac rozwojowych. Brytyjski resort obrony zainteresowany jest też nabyciem dwóch symulatorów lotu klasy FSTD dla załóg kokpitowych i jednego symulatora-trenażera z odwzorowaniem przedziału ładunkowego. Symulatory mają zostać zainstalowane w jednej z głównych baz operacyjnych na terytorium Wielkiej Brytanii. Kursy szkoleniowe mają obejmować przygotowanie wykwalifikowanych instruktorów śmigłowców, załóg lotniczych oraz personelu naziemnego.

Program New Medium Helicopters ma na celu zracjonalizowanie składu istniejącej floty starzejących się wiropłatów wojskowych, która w Wielkiej Brytanii złożona jest z wielu typów o podobnej funkcji. Konkretnie chodzi o zamiar wycofania śmigłowców Westland Puma HC2 oraz Bell 412 Griffin należących do Królewskich Sił Powietrznych, a także Bell 212 i Airbus AS365 Dauphin znajdujących się na stanie Armii Brytyjskiej. W ich miejsce ma zostać zakupiony jeden typ wspólnej platformy wielozadaniowej. Dzięki nowoczesnej konstrukcji ma ona nie tylko zapewnić poprawę w zakresie parametrów techniczno-eksploatacyjnych, lecz przede wszystkim zwiększyć gotowość i elastyczność operacyjną ujednoliconej w ten sposób floty.

Śmigłowiec Westland Puma został przyjęty do służby RAF w 1971 roku. Mimo modernizacji 24 egzemplarzy do wersji HC2 z racji zaawansowanego wieku wiropłaty tego typu stanowią największą część floty śmigłowcowej oczekującej na wymianę.

Przewiduje się, że czas trwania umowy wyniesie maksymalnie 7 lat (począwszy od października 2023 roku), ale zostanie on później doprecyzowany w harmonogramie, który będzie odzwierciedlał realne zdolność producenta do zrealizowania dostaw wraz z początkowym pakietem wsparcia. Koszt programu wstępnie oszacowano na kwotę od 900 mln do 1,2 mld funtów. Wnioski o dopuszczenie do postępowania można składać do 20 czerwca br. Zaproszenie do złożenia oferty otrzyma we wrześniu nie więcej niż pięć podmiotów. Swój udział w przetargu zapowiedzieli już Airbus Helicopters z H175M, Bell Textron z modelem 525 Relentless, Leonardo z AW149 oraz Sikorsky z maszyną S-70 BlackHawk. Jak dotąd tylko przedstawiciele Airbusa i Leonardo zadeklarowali, że w ramach offsetu są skłonni rozważyć umieszczenie produkcji lub linii montażu końcowego swoich śmigłowców na terytorium Wielkiej Brytanii.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X