18 grudnia irlandzki Departament Obrony podpisał umowę z francuską firmą Dassault w sprawie zakupu nowego rządowego samolotu dyspozycyjnego Falcon 6X.
Maszyna będzie kosztować niecałe 53 mln euro bez VAT. Oprócz podstawowej roli świadczenia usług transportu lotniczego dla członków rządu podczas delegacji krajowych i międzynarodowych samolot będzie wykorzystywany także do kilku innych zadań. Między innymi ma służyć do ewakuacji obywateli Irlandii w rejonów objętych kryzysem, transportu pacjentów na większe odległości, ewakuacji medycznej rannych żołnierzy lub przewozu personelu irlandzkich sił zbrojnych rozmieszczonych na misjach zagranicznych, a także wsparcia logistycznego kontyngentów irlandzkich sił zbrojnych podczas misji zagranicznych.
Dwusilnikowy Falcon 6X ma zasięg 5060 mil morskich, co oznacza, że może dotrzeć do zachodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych bez konieczności tankowania. Samolot będzie mógł pomieścić maksymalnie 17 osób, w tym trzyosobową załogę i 14 pasażerów. Jednakże w konfiguracji VIP bardziej typowym wariantem jest przewóz do 8 pasażerów. Maszyna zostanie wyposażona w nowoczesny zestaw awioniki, wojskowy system szyfrowanej łączności i sprzęt specjalny (prawdopodobnie moduł medyczny). Płatowiec jest obecnie budowany w zakładzie produkcyjnym firmy Dassault w Bordeaux we Francji. Po przylocie do kraju samolot zostanie przyjęty na stan Irlandzkiego Korpusu Powietrznego i będzie stacjonował na lotnisku Casement w Baldonnel.
Obecnie Ministerialna Służba Transportu Lotniczego posiada w swoich zasobach tyko jeden rządowy samolot. Jest to dyspozycyjny Learjet 45XR, który służy w tej jednostce od ponad 20 lat. Samolot jest dość awaryjny, loty bywają w ostatniej chwili odwoływane lub opóźniane, a znalezienie części do tak starej maszyny stało się ostatnio niezwykle trudne. Państwowe delegacje nie mogą więc na nim polegać, dlatego irlandzcy politycy najczęściej wybierają podróże na pokładzie samolotów rejsowych lub czarterowych. Mimo to piloci i personel Learjeta muszą stale ćwiczyć podtrzymując swoje umiejętności, co generuje znaczne koszty. Dostawa Falcona 6X spodziewana jest w grudniu 2025 roku. Gotowość operacyjną maszyna ma uzyskać w drugiej połowie 2026 roku, tuż przed objęciem przez Irlandię prezydencji w UE.